fredag 5 oktober 2007

Kollisionskurs

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, har vid någon tillfälle informerat om att en frontalkrock mellan två bilar som håller så extremt låg hastighet som 7 km/tim kan vara utomordentligt farlig för förarna. Jag kom att tänka på det ute i motionsspåret som jag avverkar medsols medan huvudparten av mina motionärskompisar väljer motsolsalternativet. Det betyder att jag möte väldig många ute i spåret, och i de delar av spåret där det är trångt hävdar jag rätten att möta motparten till höger. I allför många fall hävdar motparten motsatsen och jag får för det mesta ge vika och väja till vänster för att undvika kollision.

Nu undrar jag, och det är väl knappast NTF som har svaret, hur svåra skador en frontalkollision mellan två motionärer som håller en hastighet av 5 km/tim kan ge upphov till. För nu tänker jag inte länge ge vika för bonnläppar som inte kan trafikreglerna i motionsspåret Även om det skulle betyda att jag missar dyrbara sekunder i jakten på det personliga rekordet på rundan.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida