fredag 5 oktober 2007

Det är på skorna det hänger

Det är visserligen rätt stor skillnad på Bekeles världsrekord och mina 58,10 på 5 km, men som ni läst så minskar skillnaden dag för dag. Naturligtvis försöker jag analysera de främsta orsakerna till tidskillnaden, men förutom att Bekele springer och jag går stavgång tror jag att främsta orsaken sitter i skorna. Bekele har specialdojjor anpassade till hans fötter, därtill med inbyggd kärngurusula med underbar svikt. Jag har bara mina gåingskor uppenbarligen anpassade för en hastighet av max 5 km i timmen. Jag tror att tidskillnaden till åtminstone 45 minuter kan förklaras i olika utrustning på fötterna. Tänk om vi bytte skor. Då ni!

Jag minns när jag som 15-åring övertalades av min gymnastiklärare att ställa upp i skol-DM på Eyravallen, som det hette på den tiden då det fanns löparbanor och hoppgröpper där. Han, Hans Söderhjelm, tyckte att mitt personliga rekord i längdhopp, 4.90, var av den kapaciteten att han i varje fall inte skulle behöva skämmas för sin elev från Kumla Kommunala Realskola.

Jag ställde upp iförd blå gymnastikskor av blå smäring med så tunna sulor att eyravallsstybben kändes som om jag sprang barfota. Mitt bästa resultat efter tre hopp var 4, 75, att jämföra med ledarens 5, 51. Detta fenomen, som för övrigt kom från Hallsberg, var en vänlig skäl som visserligen hånlog litet åt mina skor, men ändå erbjöd mig att få låna ett par av hans specialskor för längdhopp inför de tre sista hoppen. Det var lätt för honom att vara så generös eftersom hans seger inte på något sätt kunde äventyras, i varje fall inte av mig. Jag kommer inte ihåg vad killen från Hallsberg hette, men om han lever och har hälsan skulle det vara intressant få ta del av hans minnen från den här friidrottsdagen på Eyravallen. Och framförallt vad han kände när jag med hans skor i sista hoppet skuttade iväg - 5.56, fem centimeter än hans längsta. Jag skulle, lite väl sent kanske, vilja tacka för lånet. För jag har en känsla av att jag glömde det i glädjeyran. Så visst är det skillnad på skor och skor.

Så nu förstår ni vad som skulle hända om jag fick låna Bekeles världsrekordskor.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida