onsdag 28 november 2007

Äntligen finns den - bäverskrämman!

Min käre brorson, Uppfinnaren, har slagit till. Länge har vi trott att en sådan konstruktion varit omöjlig, men nu är den en realitet. Den har klarat alla prov den satts på - med glans. Är det någon som trott att vi någonsin skulle få uppleva en fungerande Bäverskrämma. Men ni har säkert undrat.

Nu finns det en bäverskrämma.. Som ni förstår är den till för att skrämma bävrar. När den känner lukten av bäver, eller om det är värmen från blötdjuret, ger den ifrån sig ett läte, som för oss på två ben inte ter sig särskilt skräckinjagande. Men bävern flyr. Om bävern inte flyr beror det på att han eller hon är döv. Då tar den tänkande skrämman till "de blinkande ilskna ögonen" , som dock bara fungerar fullt ut i mörker. Men då, nattetid, fungerar den. Jag tror att min brorson så småningom kommer att modifiera skrämman så att den verkar även på döva bävrar dagtid. . Produktutveckling alltså.

Ni kanske tror att det här är skämt, men så är det inte. Det är produkten av ett beställningsjobb från en lantbrukare i de värmländska skogarna. Denne lantbrukare har haft enorma besvär med bävrar. Bävrar som avverkat hans skog i en omfattning som inte står Gudrun långt efter i effektivitet.

"Stormen" har lagt sig. Bävrarna är väck. Bäverskrämman har gjort sitt jobb. Den fungerade även när jag närmade mig monstret. Hur man nu ska tolka det.

Behöver ni en bäverskrämma? Hör av er i så fall, jag förmedlar kontakten.

Bengt

2 kommentarer:

Klockan 22 juli 2019 kl. 12:49 , Blogger Anders W sa...

Hej Bengt,
såg ditt inlägg om bäverskrämma som verkar intressant. Kan man göra en själv eller finns den att beställa nånstans.
Det är ju längesen ditt inlägg publicerades men som sagt det är hursomhelst intressant. Jag har problem med en bäverfamilj som har slagit sig ned i strandkanten.
Hälsningar Anders W

 
Klockan 2 september 2020 kl. 08:15 , Blogger Unknown sa...

Hej
Jag är intresserade av en, vi inte vill att bävern ska fälla alla träden på vår tomt
Hoppas du hör av dig trotts att ditt inlägg var för länge sedan . Mvh susanne

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida