torsdag 6 december 2007

Som vägvisare i Uddevalla

En sommarhelg 1980 åtog jag mig att assistera Ulf Hallberg som rese- och lagledare när ÖSKs juniorlag skulle delta i fotbollscupen Oddebollen i Uddevalla. För att ge litet tyngd åt uppdraget blev jag utnämnd till intendent.

På lördagkvällen i Uddevalla, efter dagens matcher, gick Ulf och jag ut på en promenad i Thordéns stad. Vi köpte var sin korv med bröd i en korvmoj och stod och mumsade vid trottoarkanten då en bil stannande framför oss. Förmodligen såg vi ut som ett par genuina uddevallabor, för föraren vevade ner rutan och frågade oss om utfarten mot Borås och Jönköping. Jag tror han fick rätt information från oss, eller rättar sagt jag vet att han kom rätt.

För att den här historien ska vara värd ett inlägg i bloggen, måste jag informera om att jag vid den här tiden svarat på en annons under lediga platser. Platsen gällde funktionen som ekonomicchef vid Gällersta Slakteri söder om Örebro. Min ansökan hade resulterat i att jag kallats till ett anställningssamtal i Aneby i mörkaste Småland. Ägarna till Gällersta Slakteri fanns i just Aneby. Det här samtalet skulle ske måndagen efter mitt intendent-uppdrag i Uddevalla.

Cupen i Uddevalla blev väl ingen stor framgång. Jag tror det blev semifinal och att finalen spelades mellan AIK och Elfsborg.

På måndagen bilade jag ner till Aneby, stegade in i uppgivet kontor, knackade på dörren som enligt namskylten ledde in till Dir.Anders Lindahl och steg in. Dunder och raketer, där inne satt mannen som vi lett in på rätt utfart i Uddevalla två dagar tidigare. Vilket sammanträffande!

Jag fick jobbet i Gällersta så jag och Anders Lindahl fick många tillfällen att prata om den här mäkliga historien.
Den som gjorde att jag fick klart för mig, att vi visat den vilsne Aneby-direktören rätt utfart en lördagkväll 1980 i Uddevalla.

Jag kan väl nämna att ytterligare en person deltog i det här anställningssamtalet. Det var ordföranden i den småländska koncern som ägde Gällersta Slakteri. Hans namn var märkligt nog Thörner. Till och med B. Thörner. Men B stod i hans fall för det något ovanliga Brivio. Han var för övrigt också folkpartistisk riksdagsman.

Bengt






0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida