lördag 2 februari 2008

Tidernas Kumlaelva

Efter att ha gett läsarna tidernas svenska landslag och dito ÖSK-lag tycker jag inte det är mer än rätt att jag tar på mig ansvaret att ta ut och presentera tidernas IFK Kumla-lag. Ett lag som kommer att innehålla spelare välkända även för ÖSK-anhängare.

Målvakt
Hans "Osten" Pettersson
Backlinje
Göte Ferm-Olle "Totten" Gustafsson-Ingemar "Kvisten" Johansson- Levi Sjöborg
Mittfält
Pelle Thörner-Sven-Ove Svensson-Conny Tholsson-Pelle Yngvesson
Anfall
Walter Hoffner-Mattias Jonsson

Jag tror ingen med god kunskap om kumlafotbollens historia avger några stora protester mot denna laguttagning. Jag kan visserligen inte gå i god för samtliga spelare Trion Ferm-Sjöborg-Hoffner har jag aldrig sett i aktion, men enligt hörsägen var det spelare som till och med den svenska landslagsledningen visade intresse för. Övriga spelare känner jag däremot väl till. Här kommer en kort presentation:

Hans "Osten" Pettersson var mycket nära landslagsspel under de år han vaktade Degerfors allsvenska mål

Olle "Totten" Gustafsson kom från ÖSK, spelade fem år i IFK och återvände därefter till ÖSK. Han avslutade sin fotbollskarriär i ÖSK efter över 170 allsvenska matcher för klubben.

Ingemar "Kvisten" Johansson var en genuin IFK- are, men lockades även han att spela några år i då div.2-klubben ÖSK.

Pelle Thörner värvades redan som junior till ÖSK. Han spelade i såväl allsvenskan som div. 2 för ÖSK, dessutom ett antal juniolandskamper samt en B-landskamp

Sven-Ove Svensson värvades från Helsingborg både som brandchef och fotbollstränare/spelare. Sven-Ove, med många landskamper på sitt samvete, såg under sin sejour i klubben till att lagets standard ökade åtskilliga snäpp.

Conny Tholsson, genuin IFK-are som lockades över till ÖSK där han gjorde åtskilliga allsvenska matcher.

Pelle Yngvesson, ägnade hela sin fotbollskarriär åt IFK. Borde ha prövat på spel i betydligt högra sammanhang.

Mattias Jonsson har via ÖSK- Helsingborgs IF och proffssapel i England nu hamnat i Djurgårdens IF. Jämte Sven-Ove Svensson den mest landslagsmeriterade i "tidernas IFK-lag"

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida