torsdag 20 mars 2008

Har Elfsborgs guldtränare varit örebroare?

Föreningen Svensk Elitfotboll har inför seriestarten för Allsvenskan och Superettan gett ut en förnämlig guide som innehåller "All statistik du behöver om svensk fotboll", som utgivaren själv uttrycker det. Nåja, det finns ju några serier och några lag under Allsvenskan och Superettan som också är en viktig del av svensk fotboll. Men guiden är bra och priset är högt, 129:-

När jag bläddrade fram till sidorna som presenterade IF Elfsborg hajade jag till när jag läste faktarutan om klubbens unge guldtränare Magnus Haglund. Så här presenteras han:

Magnus Haglund
Född 23 maj 1953
Klubbar som aktiv:
Halmstads BK 1980-1991
Karlslunds IF 1992
IK Sturehov 1993-1994
Tristase USA 1994-1995

Om man får tro faktarutans uppgifter är han 55 år och spelade inte aktivt förrän från och med 27 års ålder. Han representerade Halmstad BK till 1991, det vill säga tills han fyllde 38 år. Men han lade inte av vid den vanligtvis aktningsvärda fotbollsåldern utan ville ha kompensation för den sena starten. Därför flyttade han till Örebro och spelade i Karlslund och Sturehov tills han var 41 år. Därefter blev det en fortsättning i USA. När han äntligen lade fotbollsskorna på hyllan var han 42 år.

Det är något som inte stämmer eftersom jag har för mig att Magnus Haglund bara var 30 år då han överraskande fick uppdraget som huvudtränare i IF Elfsborg 2004. Han torde därför idag vara på sin höjd 35 år. Uppgivet födelsår är naturligtvis fel. Det ska nog vara 1973 i stället för 1953. Men stämmer då de övriga faktauppgifterna? Hans HBK-period som aktiv anges till 1980-1991, alltså från 7-årsåldern till och med juniorålderna 18 år. Sedan hamnade han alltså i Örebro där han under ett par år representerade först Karlslunds IF sedan IK Sturehov innan han prövade lyckan i USA.

Har jag missat nånting? Har verkligen Magnus Haglund varit örebroarna under några år. Och varför hamnade han i så fall här? Var det en värvning som gjorde att han hamnade i Karlslunds IF? Om det är korrekta uppgifter i faktarutan, utom födelseåret förstås, skäms jag över att inte vara uppdaterad. Kan någon i läsekretsen räta ut frågetecknen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida