onsdag 19 mars 2008

Min eviga kamp mot e-on

Hur mycket tid och möda lägger ni ner på att kontrollera värme- och elkostnadsfakturor? Om ingen tid alls, tänk om för det finns pengar att tjäna. Själv litar jag inte en sekund på de fakturor som jag får från "min" leverantör - E-ON. På förekommen anledning skall jag kanske tillägga.

I mitt fall har misstroendet oftast gällt strejkande mätare. Flera gånger har mätaren för värmeförbrukningen stannat, varvid E-ON själsvåldigt bestämmer vad mätaren skulle ha stått på om den fungerat. Då hjälper inga påpekanden att "då har vi ingenting för att vi sparat och snålat på värmen".

Senaste fakturan som ankom idag var en ersättningsfaktura för en faktura jag fått tidigare. Den fakturan, som jag fått tidigare fått, har jag nagelfarit och inte funnit några felaktigheter i. Den korrekta fakturan ska jag nu annullera och betala efter en ny felaktig faktura. Hänger ni med? E-ON beräknar att min årsförbrukning är 10.000 kWh. Det är den förbrukningen man kalkylerar med när man debiterar efter "beräknad mätarställning". I dagens faktura har man utan att blygas ( antar jag) debiterat efter en förbrukning som på årsbasis skulle bli sisådär 35.000 kWh. Ger inte e-ons datorer någon liten signal då sådana differenser uppstår?

Nu gör jag så att jag betalar den korrekta fakturan som e-on annullerat. Jag hoppas dom kan återuppliva den utan att systemen brakar ihop. Sedan får dom väl betrakta fordran enligt den nya felaktiga fakturan som kundförlust om inte annullationsmetoden kan tillämpas igen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida