torsdag 13 mars 2008

Thörners Fotbollsskola lektion 1

Det vore förmätet av mig att tro att jag skulle ha något att lära ut till den trogne och fotbollskunnige åskådaren på Behrns Arena, Kumla Idrottspark och andra arenor. Så se istället det här med Thörners Fotbollsskola som test på hur era erfarenheter och tyckanden stämmer med mina. Kanske har jag en liten fördel av att jag under många år lyssnat på tränares och lagledares uppläggning av taktiska system och finesser och därmed fått litet mer insyn i denna märkliga värd än den vanlige fotbollsåskådaren. Så håll till godo med Thörners Fotbollskola, lektion 1

Anfallsspelets A och O...

Låt oss börja med den vanligaste av alla lösningar när spelet kärvar, nämligen " vi måste komma runt på kanterna". Så säger Lasse Lagerbäck, Patrick Walker, Arvi Taaler och TV- och radioexperter som Thomas Nordahl, Glenn Hysén och Ralf Edström. Att komma runt på kanterna måste vara anfallsspelets A och O så vitt jag förstår.

...och försvarspelets.

I konsekvens med detta måste väl försvarsspelets A och O vara att förhindra motståndarna att komma runt på dessa heliga kanter. Detta ältande om kantspelets betydelse för framgång borde, tycker jag, innebära en renässans för gamla tiders höger- och vänsteryttrar. Men så har det inte blivit. Kanske för att dessa arma kantspringare har fått uppgiften att samtidigt se till att motståndarna inte lyckas i sitt uppsåt att ta sig fram på kanterna. Förstå det här den som kan.

Thörners Fotbollsskola lektion 2 kommer i morgon

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida