måndag 21 april 2008

Likvärdigt med 5-1 mot Peking

En god vän, som inte såg TV-sändningen av matchen Gefle-ÖSK, bad mig om en matchanalys. Han var tydligen inte nöjd med de lovord som t ex NA-NT levererade. Jag svarade den informationstörstande att jag inte kunde erinra mig en bättre ÖSK-insats på bortaplan sedan 1994-95 då giganter som Dan Sahlin, Arnold Gudjohnsen och Mattias Jonsson fyllde ut ÖSK-tröjorna. Vid eftertanke är jag beredd att ändra mig.

Året är jag inte helt säker på. Helt säker är jag däremot på att Niklas Skoog och hans svartvita kamrater närmast förnedrade IFK Norrköping i Idrottsparken och vann med 5-1. Förutom att Niklas Skoog var planens gigant spelmässigt gjorde han tre mål. Den matchen tävlar absolut med den insats som de svartvita gjorde i Gävle. Någon individuell insats liknande den Niklas Skoog svarade för i Norrköping kunde jag inte notera i går även om Magnus Kihlberg var en gigant på mittfältet.

I min analys till den gode vännen påstod jag att den påtagligt största ÖSK-förändringen sedan tidigare var Samuel Wowoahs förbättrade passningsspel. Från felpass i mängder mot såväl Elfsborg som Djurgården var träffsäkerheten närmast hundraprocentig mot Gefle. ÖSK fick framförallt i matchen mot Elfsborg mänger av farliga anfall emot sig på grund av Wowoahs felpass och felbeslut.

Vi har väl litet till mans förstått att laget behövt tid på sig för att sadla om från trygga 4-4-2 till vanskligare men offensivare 4-3-3. Jag med flera tyckte oss i träningsmatcherna se att ÖSK möjligtvis inte hade spelarmaterial för den offensivare spelvarianten, Framförallt tyckte vi att den i 4-3-3-varianten mycket viktiga positionen i mitten av tremannaanfallet saknades. En target player, alltså. Anledningen till att det nu ändå börjar fungera kan stavas Nordin Gerzic. Efter de fina insatserna mot Elfsborg och Djurgården följde Nordin upp med en minst lika fin insats mot Gefle.

Frågan är nu hur Sixten & Alexander formerar laget när spelare som Bassombeng och Anttonen är mogna för spel i förstauppställningen. För att inte tala om Robert Walker. Angenäma problem, förvisso, när inte ens drömvärvningen Porokara kan var säker på en plats

Nej, jag har inte glömt segermatchen mot Elfsborg på bortaplan i fjol. Det här var en ännu bättre ÖSK-insats.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida