torsdag 12 juni 2008

Finns det tillslaget med på Eijas repertoar?

När jag såg Zlatan klämma in ledningsmålet mot Grekland kom jag att tänka på Eija Feodoroff. Ni vet tjejen som ingår i Nerikes Allehandas expertteam och som i en artikel för en tid sedan presenterades som expert på "tillslag på bollen". Varför jag kom att tänka på Eija? Jo, jag undrar om det ovanliga, och svåra, tillslaget som Zlatan tog till för att överhuvudtaget träffa målet finns med i Eijas "tillslagsbibel"?

Redan i liveversionen förundrades jag över att bollen fick den bana den fick. Normalt borde skottet ha hamnat någonstans ganska långt till vänster om det grekiska målet. Jag tar då hänsyn till Zlatans postition i förhållande till bollen när han nås av Henkes väggpass. Närmast till hands hade, som jag såg det, varit en höger ytterskruv. Det hade säkert en normalbegåvad spelare tagit till i det läget. Men Zlatan är ingen nomalbegåvning utan han tog till en oerhört svår variant, nämligen sträckt vrist men med en träffyta på bollen som gjorde att skottet både kom att få hög hastighet och en riktning som inte stod i relation till Zlatans position i förhållande till bollen. Zlatan korrigerade en normal skottriktning ( som alltså borde varit någonstans till vänster om målet) genom att välja en träffyta något till vänster på bollen. Den ytan ska normalt träffas av skons högersida och bli till en skruv. Zlatan träffade den ytan med vristen varvid skottet blev rakt och med en fart som normalt bara en vristträff kan åstadkomma.

Kanske lika bra om Eija inte har med det tillslaget på sin undervisningsrepertoar för det tillhör absolut en överkurs även för spelare i absolut världsklass.

Nu vet ni varför jag kom att tänka på Eija Feodoroff när Sverige tog ledningen mot Grekland. Någon ambition att konkurrera med "Eijas tillslagsskola" har jag därmed inte.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida