tisdag 3 juni 2008

Två faktafel på två dagar, Viktor Liljerås!

Tro inte på Viktor Liljerås! Viktor är för mig en ny skribent på Nerikes Allehanda-sporten som inte är särskilt noga med fakta. Två dagar i rad har jag kommit på honom med att förmedla felaktiga uppgifter till läsarna av Allehandasporten.

I går hade Viktor till uppgift att särskilt redogöra för Hanna Pettersson insats i KIFs segermatch mot Hammarby. " Hanna fick en halvtimme På den stunden hann hon med att både prestera och njuta" skriver Viktor. Det var kanske korrekt med både "skjutningen och njutningen" men det var absolut inte korrekt med "under en halvtimme". Hanna kom nämligen enligt matchrapporten in i spel i 72:a minuten. Inte var det väl 12 minuters stopptid i matchen?

Idag beskriver han en situation i matchen Forward-Gröndal som jag inte behöver förlita mig på matchrapporten för att veta att den relateras felaktigt. Jag var nämligen åsyna vittne till hur Gröndals Carl Nilsson skickade iväg ett bakåtpass till egen målvakt från mittlinjen ungefär. Han gjorde det så urbota slarvigt att det blev till hörna för Forward. Hörnan blev en kort sådan, ett snabbt inlägg innan Gröndalspelarna hunnit samla sig och nick i mål av Kenny Mathisen. Slarvige Viktor fick det i sitt referat till att den misslyckade bakåtpassningen hanns upp av Niklas Sohlberg och att denne "krånglade till sig en hörna". Så var det inte Viktor. Skärpning beordras härmed. Lita på att jag kommer att hålla ett extra öga på dina journalistiska bravader fortsättningsvis.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida