måndag 24 november 2008

Wanted!: Bergslagsområdet

Var i hela världen har "Bergslagsområdet" tagit vägen? Ni vet den där beteckningen på vårt område i SMHI-rapporten.. Ett området ungefär från Askersund i söder till Tällberg i norr, från Filipstad i väster till Kungsör i öster. Jag vet att det är många år sedan "Bergslagsområdet" försvann, men jag har inte ställt mig frågan tidigare.

Då, på den gamla goda "bergslagstiden", visste vi i Bergslagen vilket väder som vankades. Nu vet man inte säkert om det är västrasvealandsvädret eller östrasvelandsvädret vi har att räkna med. Eller som jag hörde i en aktuell rapport "västra delarna av östra Svealand", d v s Bergslagsomrdådet. Jag har noterat att på kvällspressens vädersidor, där man numrerat SMHIs uppdelning av Sverige i väderområden, hör delar av gamla Bergslagsområdet till samma väderregion som Stockholm, men det verkar inte vädret känna till. Ni har väl förresten förstått att jag pratar om den väderprognos som radion förmedlar. På televisionens Tvärsnytt är det annorlunda med stor detaljrikedom. Där kan man på väderkartan ha ritat ett stort regnmoln över Snavlunda äng och samtidigt en stor sol över Vretstorp.

Jag kräver "Bergslagsområdet" tillbaka i radions SMHI-rapporter! Det kan väl inte var så f-t komplicerat! Idag fick jag gå in på Nerikes Allehandas hemsida, väderinformationen, för att få veta vilket väder som väntar en bergslagsbo. Jag noterade där prognosen för dagens väder: "nederbörd 0 mm". Tittade ut genom fönstret och glodde på det ymniga snöfallet och det halvdecimetertjocka snötäcket. Tack, Nerikes Allehanda, att ni finns!

1 kommentarer:

Klockan 25 november 2008 kl. 02:45 , Blogger gubben i månen sa...

Jag håller fullständigt med om "uppropet": Kräv Bergslagsområdet åter i radion!
Förvirringen är ju total när man lyssnar på radions väderleks-
rapporter. Jag tycker att man t o m kunde ange dessa länsvis, och om det behövs ange t ex södra och norra resp västra och östra länsdelarna. Då vet man ju vad som avses, vilket förhoppningsvis är andemeningen!?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida