fredag 16 november 2007

Sjung serietabellens lov!

Det här inlägget ska bli en hyllning till den genialt enkla och informativa konstruktion som heter serietabell. Vad skulle t ex fotbollen vara, om inte en intelligent engelsman en gång i tiden funnit på en sätt att åskådliggöra

den aktuella ställningen i en tävling mellan många lag, med hundratals deltävlingar (matcher) under en lång tidsperiod (säsong).

På en relativt liten spaltyta på sportidorna ges vi mängder av information om den aktuella tävlingen, t ex Allsvenskan. Lagens placering efter erövrade poäng, hur många poäng resp. lag spelat till sig och om poängen erövrats genom segrar eller oavgjorda matcher eller en kombination av dessa. Dessutom får vi information om hur många mål respektive lag gjort och släppt in. Naturligtvis får vi också genom tabellen veta hur många omgångar som spelats. Alla dessa värden förändras regelmässigt så snart en ny omgång spelats.

När världens första nationella liga, den engelska*, startade 1888 hade man, redan innan den första omgången spelats, gjort klar för sig hur resultaten och ställningen lagen emellan skulle redovisas.
Serietabellen föddes. Om det var en enskild persons verk eller ett lagarbete som ledde fram till den geniala konstruktionen har jag inte kunna reda ut. Någon namngiven "pappa" till serietabellen har jag inte lyckats hitta..

Historiens första serietabell publicerades alltså på engelska sportsidor 1988 och- det är anmärkningsvärt- den tabellen är till sin konstruktion exakt lika den som tillämpas idag. Den enda skillnaden, som dock inte berör konstruktionen, är att dagens segrar belönas med 3 poäng mot 2 poäng då ligan´i England startade. Jag antar att engelska ligans 120-årsjubileum kommer att firas med pompa och ståt nästa år. Jag hoppas jag inte blir ensam om att då också ta upp ett "leve" för den välsignade serietabellen.

När jag från och med 1987 fick ansvaret att utforma matchannonserna inför ÖSK:s hemmamatcher valde jag att lägga in den aktuella serietabellen i annonsen. Tanken var att seritabellen mer än många ord och krystade slogans berättade om matchens betydelse Numera ger i varje fall Nerikes Allehanda i redaktionell text med matchfakta och serietabell läsarna den informationen, varför annonsytan kan utnyttjas för annan text och bild.

Förutom serietabellen gavs annonsen en lättsam touch genom klurigheter framsagda av mascoten Kronblom. Serietabellen och Kronblom dominerade ÖSKs matchannonser under flera år. Senare tillkom information om "Nöjesfältet Eyravallen" men till detta vill jag återkomma. Inlägg rubricerade "Dagens Kronblom" är exempel på matchaktuella klurigheter.

Låt serietabellen få den uppmärksamhet den förtjänar! Jag har nu dragit mitt strå till stacken,

Bengt

* Den första engelska ligan vann Preston. För övrigt deltog lag som än idag tillhör den engelska eliten; Aston Villa, Wolverhampton, Blackburn Rovers, West Bromwich, Everton, Burnley, Notts County och Stoke

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida