måndag 12 november 2007

Fotbollsgalan

Fotbollsgala ikväll. Tyvärr en gala med reklamavbrott och tyvärr till viss del i kollision med Canal+-matchen Reading-Arsenal. Arsenal som just nu är fotbollsvärldens mest sevärda lag i mitt tycke.
Ett är i förväg klart - inget pris kommer att förgylla Örebro Sportklubbs prisskåp inför 100-årsjubiléet. Har förresten något pris från Fotbollsgalan någonsin hamnat hos ÖSK eller hos någon ÖSK-aktiv? Jag är inte säker, ibland är minnet kort även hos en som tagit på sig jobbet att just minnas.

Förmodligen var inte Fotbollsgalan en verklighet 1994, det år ÖSK verkligen hade kandidater. Men å andra sidan var det årets verkliga fotbollshjältar bronsmedaljörer i VM. Men nog hade Mattias Jonsson varit en stark kandidat till titeln "Årets nykomling", eller vad kategorin heter

Även om inte något pris hamnar i ÖSK-händer så borde inte Örebro bli utan. Tycker nog att målvaktspriset på damsidan ska hamna hos Kristin Hammarström, som jag tycker är Sveriges bästa målvakt. Vilket annat lag än KIF i den svenska fotbollseliten har en målvakt som också skulle kunna konkurrera om en plats i utetian? Inget, antar jag.

Något mer örebropris är inte att förvänta, eftersom jag innerligt hoppas att man inte än en gång sidsteppar världens bästa damfotbollsspelare, Marta. Det var ju närmast pinsamt att Marta inte ens nominerades förra året. KIF:s Scasna är två nummer mindre.

Svåraste kategorin att utnämna en vinnare i är "målvakter herrar". Jag är inte säker på att någon av de två landslagsmålvakterna Isaksson och Shaaban blir det slutliga valet. Jag tror faktiskt att Djurgårdens Tourray blir den ende från herrallsvenskan som tar hem ett pris.

Här är mina favoriter i övrigt: Zlatan/ årets forward, Tobias Linderoth/ årets mittfältare, Caroline Seger/ årets mittfältare dam, Zlatan/guldbollen, Lotta Schelin/diamantbollen.

Om Stina Segerström mot min förmodan tar priset som årets försvarare på damsidan, kan det stänka litet guld på ÖSK. Stinas moderklubb är nämligen ÖSK Söder, för övrigt ÖSK-familjens enda seriesegrande lag i år.

Bengt



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida