tisdag 20 november 2007

ÖSK-minne 20 - "Hälsa Klämmen!"

Kom att tänka på, när jag skrev inlägget om artistnamn på fotbollssplare, en resa jag gjorde tillsammans med en sponsorgrupp inom ÖSK. Resan gick till Milano med en utflykt till Nisse Liedholm och hans vingård. Förutom att Nisse välvilligt guidade oss runt på gården fick vi tillfälle att äta lunch tillsammans med "Il Barone" på ett närbeläget matställe. Där överlämnade vi som gåva till Nisse en replik av Kronblomstatyn, för vi visste genom Gunnar Nordahl, att Kronblom var Nisses favorit bland seriefigurer.

Men det som gjorde att jag kom att tänka på den här resan, var vad Nisse sa när vi äntrade bussen för återfärd, nämligen "Hälsa Klämmen!"

Widorf "Klämmen" Pettersson var med i det ÖSK-lag som första gången tog steget upp i Allsvenskan. "Lidas" duster med ÖSK och speciellt "Klämmen" var tydligen av det minnesvärda slaget. Men hur hade det varit med komihåget om motståndaren bara hetat Widorf Pettersson? "Klämmen", som spelade 183 seriematcher i ÖSK-tröja, avled för några år sedan.

Bengt

1 kommentarer:

Klockan 3 maj 2019 kl. 12:07 , Blogger Hugo sa...

Hej, Widorf var min gamlefarfar. Jag heter faktiskt Widorf i mellan namn och det kommer efter Klämmen.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida