måndag 10 december 2007

Från Kvarntorpshögens horisont

I dag valde jag Kvarntorpshögen framför Lundbyskogen. 427 trappsteg i Kvarntorp är väsentligt jobbigare än cirka 7300 steg i Lundbyspåret. Men tro inte att jag klarar 427 trappsteg utan stopp. Jag delade upp det i 6x60 steg + 1 x 67. Därefter gick jag ner utan paus och åkte till Lithells och köpte julkorv.

Samma charmiga (!) dam i korvförsäljningen som tidigare. Tror att Kronblom skulle betrakta sin svärmor som rena drömmen jämförelsevis. Inte för att damen sa det, men hon såg ut som om hon ville säga -"måste ni komma just hit och handla korv. Kan ni inte åka till Robertssons eller nån annan istället"

Någon borde ta reda på vad den damen brottas med för problem

Det får nog bli Robertssons nästa gång. Skaffa bara fram en motiontrappa i Adolfsberg!

En liten ögonblicksbild uppifrån högen måndagen den 11 december 2007, ungefär kl.13. Plusgrader, lätt duggregn. Närkeslätten inhöljt i dis och dimma. Bil efter bil som halkkör på halkbanan. Inga golfare mer än några som övar utslag, som väl är det enda i golfväg som går att göra just nu. Dimman och diset blandas med rök från alla kemisk-tekniska företag som fortfarande finns kvar i Kvarntorp, inte minst från Sakab. Det förr så välskötta bostadsområdet ser nu ut som en spökstad. På den välskötta tiden bodde här fotbollskändisar som Åke Granath, Benny Lennartsson och en målvakt av allsvensk klass som jag glömt namnet på. Han blev allsvensk i Åtvidaberg. Att området var välskött vet jag för jag sommarjobbade som gräsklippare där. Under "Löken" Cederströms arbetsledning. Klippningen skulle dels ske med handjagare, men det fanns också en åkklippare att tillgå. När "Löken" fördelade arbetsuppgifterna på morgonen fick jag aldrig ta hand om åkklipparen. Jag uppfattade det som mycket orättvist. Konstigt nog fanns ingen motorgräsklippare, alltså handjagare med motor, i Svenska Skifferoljebolagets arsenal. Var den inte uppfunnen 1950?

Bengt




0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida