fredag 28 december 2007

Uddling har svarat

Jag skrev en insändare till Nerikes Allehandas "Åsikter" för vidarebefordran "Sporten". Denna insändare var djupt kritisk mot en krönika skriven av sportchefen Anders Uddling. Min insändare publicerades aldrig, vilket kan komma an på att den aldrig kom "Sporten" tillhanda.

Min kritik gällde framförallt Uddlings slarviga kritik mot ÖSKs, enligt hans förmenande, undermåliga förmåga att ta hand om talanger runt om i distriktet. "Det har funnits otaliga brister genom åren" skrev Uddling illvilligt, utan att med några som helst fakta styrka detta påstående. Uddling menade att det nu skulle fungera bättre med rekryteringen och överblicken när Alexander Axén kommit med i bilden. Därmed undervärderande den fantastiska koll som Arvi Taaler haft på distriktets talanger under många, många år.

I min insändare redovisade jag hur ÖSK under åren från och med 1990 så gott som dammsugit vårt distrikt på talanger. Resultatet har blivit att 32 spelare från klubbar inom Örebro Län blivit allsvenska spelare. Bara 3-4 spelare har nått allsvensk status utan att gå ÖSK-vägen under samma period.

Jag skrev i ett tidigare inlägg följande: Man kan inte vara helt säker på att Allehanda tar in insändaren. Att läsarna får reda på det rätta förhållandet måste var pinsamt för sportchefen. Det troliga svaret från Anders Uddling blir nog "det var fel av mig att skriva genom åren. Jag menade i år" .

Observera att ovanstående är vad jag skrev i min blog. Det är inte Uddlings ord.

Idag kom Uddlings svar. Per mail till mig personligen. Att redvisa sina bristande kunskaper för läsarna var inte aktuellt. Hans tillrättaläggande blev inte heller så ärligt som jag hoppats. Jag citerar:

"Min formulering om "otaliga brister" var naturligtvis starkt färgad av årets pågående debatt som bland annat gällt fyra talanger i Forward"

Han låter alltså det som hänt i år gälla för många år bakåt, vilket väl "genom åren" antyder. Tala om att vilseleda läsarna. Dessutom anser han att det är ett magert resultat att "bara" 32 spelare från lägre serier i distriktet fått och tagit chansen att bli allsvenska spelare. Oj, hur många kan anses normalt att ett litet distrikt som vårt producerar?

Jag skrev i min insändare, som ett litet försvar för Uddling, att eftersom han är ny på orten och inte har den bakgrundskunskap som erfordras för att yttra sig om ÖSK:s lokala rekrytering, så borde han ha tagit hjälp av sina kamrater på redaktionen, som har mer erfarenhet. Det skulle jag inte ha skrivit om jag vetat att Uddling varit Örebroare sedan 1990. Den informationen i hans mail gör hans bristande kunskaper än pinsammare.

Förresten; vad har karln gjort från 1990 till en bit in på 2000-talet? Från total anonymitet till sportchefsjobb på stora Nerikes Allehanda på nolltid, eller.....? Någon som vet?

Bengt

2 kommentarer:

Klockan 29 december 2007 kl. 01:11 , Blogger gubben i månen sa...

"Att 32 lokala spelare passerat ÖSK:s allsvenska trupp under 17 års tid ger ju fortfarande - i mina ögon - ett ganska tunnt snitt, knappt två per säsosong."
Ovanstående är citerat från Uddlings mailsvar på Thörners ännu icke publicerade (varför?)insändare.
Min stilla fundering är nu; "ett ganska tunt snitt" i förhållande till vad? Hur står det till hos övriga allsvenska föreningar,som AIK, Malmö FF, Norrköping för att ta några exempel?!

 
Klockan 29 december 2007 kl. 01:40 , Blogger Bengt sa...

Ja, det borde väl Uddling med en tidnings resurser kunna ta reda på. Förmodligen har han ingen som helst aning om vad som kan tänkas vara normalt. Jag vet vad Halmstads legendariske ledare Stig NIlsson sa en gång på 90-talet: "Var får ni alla talanger ifrån, jag är imponerad" Det var när vi ställde upp med för honom helt okända lokala ungdomar som Mats Rubarth, Jonas Pelgander, Johan Wallinder och Richard Larsson.

Det var roligt med det berömmet från Stig, för just Halmstads BK är nog den klubb som möjligen kan matcha ÖSK:s "två nya allsvenskar per säsong -från närhåll"

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida