tisdag 18 december 2007

Min tid som avlöningskontorist

Efter matematiklektionerna på Konsum i Kumla* kom jag att i mitt första riktiga jobb få praktisk användning inte bara för kunskaper i addition och subtraktion utan nu också i multiplikation. Jag fick nämligen anställning som avlöningskontorist hos Bertil Liedströms Byggnads AB i Örebro. Chefen själv, Bertil Liedström, var vid den här tiden ordförande i ÖSK:s Fotbollssektion.

Som avlöningskontorist gällde det att rätt räkna ut antalet arbetade timmar gånger avtalad timpenning. Det gjorde jag visserligen med hjälp av en Facit från Åtvidaberg, men det var ändå ett grannlaga jobb. Inget kunde göra en byggnadsjobbare så förbannad som att få fel pengar i avlöningskuveret. Det är skillnad idag. Idag blir man förbannad om fel avlöningssumma satts in på lönekontot i banken. Jag gjorde nog inte särskilt många fel när jag räknade ut grundlönen men svårare blev det när det gällde att räkna ut utfallet av ett ackord eller beting. Men roligt var det ibland. Ofta skulle då jobbaren tillsammans med tidkortet lämnas en skriftlig beskrivning av vad han ackordsjobbat med. En sådan skriftlig redogörelse kommer jag särskilt ihåg. Jobbaren hade beskrivit sitt ackordsknog som "hållsning med armeringsjärn".

Eftersom veckolönen, jag har för mig att lönen betalades ut veckovis, ofta slutade på mycket ojämna tal ( öresutjämning hade ännu inte uppfunnits) som t ex 129:46 och att lönen skulle läggas som kontanter i ett lönekuvert, gällde det att hämta ut de rätta valörerna från banken. För lönen på 129:46 gällde det att ta hem:
1 100-lap
2 10-or
1 5:-a
4 1-kronor
4 10-öringar
1 5-öring
1 1-öring

För bara ett lönekuvert alltså. Men här var det fråga om många jobbares löner, så gott som alla med olika lön och olika krav på valörer. Jag kommer ihåg så spännande det var att se om det fanns exakt rätt summa kvar i de rätta valörerna för det sista lönekuvertet.

Förutom lönejobbet fick jag praktisera ett par veckor ute på ett bygge. Bygget var på Polhemsgatan på norr i Örebro. Det jag främst kommer ihåg från den praktiken var från lunchrasten i arbetarbaracken. Där var en man som då och då ur sin unikabox plockade fram limpsmörgåsar med prickekorv och en kvarter renat.

Idag blir det hållsning med julmat.

Bengt

* se "Praktisk matematik för springsjasar"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida