måndag 17 december 2007

Praktisk matematik för springsjasar

Svenska skolbarn har tydligen problem med ämnet matematik. Matematik som är så lätt och framför allt roligt. Jag var väl ingen hävert i ämnet, men jag fick bra extralektioner när jag sommarjobbade som sjas hos Konsum i Kumla.

Nej, det var inte så att Konsum gav matematiklektioner men själva jobbet - mitt jobb- blev till praktisk matematik. Jag fick nämligen sköta om beställningar från kunder som ville ha varorna hemkörda. Beställningarna ringdes in och jag fick räkna ihop inköpssumman*. En lektion i addition alltså, Men sedan kom det svåra i arbetsuppgiften, nämligen hur mycket växelpengar jag skulle ha med mig ut till kunden. Hur mycket och i vilka valörer. Man kunde ju inte utgå att kunden hade jämna pengar att betala med. Om till exempel notan gick fpå 53:46 så gällde det att ha rätt växel om kunden betalade med en 100-lapp. Det blev till att öva sig i division, i det här fallet talet 100,00- 53:46. När man kom fram till att man behövde ta med sig 46:54 för att kunna ge tillbaka på 100-lappen, så tog jag bara med mig 45:-. Då var chansen stor att tanten eller fabrorn sa att " nej inte behöver du åka tillbaka och hämta 1:54, det får du i dricks". Observera att detta bara är ett exempel, jag kan väl inte komma ihåg vad en normalnota gick på för nästan 60 år sedan.

Så inte är det oviktigt att ha bra kunskaper i matematik. Praktisk matematik. För springsjasar till exempel.

Bengt

* När jag räknat ihop summan kollade alltid konsumföreståndaren min uträkning. Annars hade jag kunnat tjäna litet felräkningspengar också.

2 kommentarer:

Klockan 17 december 2007 kl. 23:48 , Blogger gubben i månen sa...

Du påstår med all rätt att du själv inte är särskilt bra i matematik, vilken framgår av ditt räkneexempel 100 - 53,46, som är ett ex på subtraktion och inte division.
Alltså; vilken division spelar du i vad gäller matematik!

 
Klockan 18 december 2007 kl. 00:04 , Blogger Bengt sa...

Det kanske var därför jag fick med mig fel växelpengar. Vilken division jag spelar i när det gäller matematik? Ja, det får väl bli typ Lantmännens korplag II. Men jag är på väg uppåt i seriesystemet

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida