måndag 17 december 2007

Var är ÖSK-stommen 2008?

På onsdag är det årets sista möte med Lunchtolvan. Gissar att mötet kommer att handla en hel del om ÖSK. Jag gissar också att det kommer att redovisas en hel del oro inför den kommande allsvenska säsongen. Kommer ÖSK att få ett slagkraftigt lag?

Jag sällar mig nog till de oroligas skara. Var finns t ex den stomme som Sixten och Alexander skall bygga sitt lag kring. Vilka stjärnor man än kan landa från Kamerun eller mer närliggande platser behövs en stomme. En stomme kan inte bestå av nyförvärv, den skall bestå av erfarna spelare med flera års spel i ÖSK. Spelare som Lars Larsen och Joel Riddez är typiska sådana spelare, för att inte tala om Thomas Andersson. och Anders Karlsson. Men vilka 5-6 spelare kommer att vara stommen i laget 2008? Peter Westman ? Patrik Haginge ? Fredrik Nordback ? Patrik Anttonen ? Ja, fler hittar jag inte som kan leva upp till "erfarna spelare med flera års spel i ÖSK". Så kan man se det om man är realist, men nödvändigtvis inte pessimist.

Är man optimistiskt lagd kan hoppas spelare som Stefan Rodevåg och Nedim Hallilovic går en bra säsong till mötes, För Stefan del har jag stort hopp. Kommer Kristoffer Näfver att utvecklas eller kommer han att få släppa sin plats på vänsterkanten till förmån för James Frempong? Får och tar Nordin Gerzic äntligen sin stor chans? Finns det spelare som kan blomma ut på nya platser? Kan t ex anfallaren Johan Pettersson hitta sin bästa placering på högerbacken. Men, framförallt, vem ersätter Lars Larsen som intelligent playmaker på mitten?

Frågorna är många. Även om inte Lunchtolvan kan lösa dem alla, så kommer man att försöka. Jag kanske ska upprepa att Lunchtolvan är " en samling charmigt enögda fotbollsentusiaster med ÖSK-hjärta" som träffas varje onsdag för att dryfta, och lösa, dagsaktuella fotbollsfrågor,

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida