tisdag 11 december 2007

Sören är förbannad

Efter höghöjdsträningen på Kvarntorpshögen i går är jag nere på jorden igen. Istället för 427 trappsteg blev det fem kilometer på plan mark, med stavar. Fri stil. Det var alltså som vanligt igen.

Men ingen helt vanlig dag ändå. Jag frågade nämligen "Skägget" om han visste vart Sören tagit vägen och fick mig till livs en lång, lång berättelse av en som minsann visste. Först en förklaring vem "Skägget" är. Han är en av de trogna motionärerna i Lundyskogen och skiljer sig från övriga trogna på två sätt. 1. Han har ett mycket välansat skägg 2. Han har bara två ben. D v s han använder inte stavar. Jag har många gånger sett honom tillsammans med Sören i spåret. Därför var frågna till "Skägget" ganska naturlig.

"Skäggets" berättelse var lång, men jag ska försöka sammanfatta:

"Skägget" och Sören har blivit goda vänner, men hade ingen annan relation än att de språkade med varandra under övningarna i Lundbyspåret förrän Sören en dag bjöd "Skägget" hem till sig för lunch. Det var till att börja med glad stämning vid lunchbordet ända tills "Skägget" började informera fru Sören om livet i Lundbyskogen. Han berättade om Sörens pratsamhet. Särskilt poängterade han hur charmig Sören var i kontakterna med damerna i spåret. " Sören är en riktig Don Juan".

Det här tyckte Sören uppenbarligen var ett hugg i ryggen och beskyllde "Skägget" för att springa med skvaller.
Plötsligt fick han, Sören alltså, för sig att "Skägget" och frugan kommit alldeles på för god fot med varandra. Det hade kastats ögon. Sören hade blivit svartsjuk, och anmodade "Skägget" att genast sticka iväg till ett särdeles varm ställe. Dessutom ville han aldrig se "Skägget" mer.

Det löftet har han hållit, bland annat genom att spola Lundbyskogen som motions- och rekreationsområde. Jag är av den åsikten att man alltid måste höra båda parter i en tvist innan man dömer. Jag är till exempel ganska övertygad om att Sören har en annan version av vad som hände vid den beramade lunchen hemma hos Sören. Hade kanske Sören fog för sin svartsjuka?

Nåväl, fallet med den försvunne pratmakaren och kvinnotjusaren är löst. Han är helt enkelt bara förbannad!. Men orsaken till att han är förbannad är väl inte slutgiltigt löst.

Jag frågade till slut "Skägget" vad han skulle säga om Sören plötsligt dök upp en dag igen. Svaret blev kort: Hej!

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida