lördag 29 december 2007

Uddlings mail i sin helhet

Eftersom Nerikes Allehanda inte avser att publicera min insändare med kritik mot sportchefen Anders Uddling tar jag mig friheten att här publicera det mailsvar jag fått från Anders.

Hej Bengt!

Ursäkta sent svar men jag har varit bortrest under julhelgen.
Huruvida min historiska kunskap är bristfällig eller ej går säkert att diskutera. Men med tanke på att jag bott i Örebro sedan 1990 så omfattar den i alla fall samma period som du anger i din insändare (som vi på sporten för övrigt inte fått oss tillskickad tidigare).

Utan att fördjupa mig i historieböckerna så verkar din framtagna namnlista stämma väl. Men vår tolkning blir fortfarande inte samma.
Det vore ju skräp om inte regionens enda allsvenska herrlag är det som i första hand attraherar lokala förmågor. Att 32 lokala spelare passerat ÖSK:s allsvenska trupp under 17 års tid ger ju fortfarande - i mina ögon - ett ganska tunnt snitt, knappt två per säsosong. Flera av de uppräknade namnen måste också räknas till kategorin spelare som aldrig riktigt slog sig fram till en ordinarie plats i laget.

Min formulering om "otaliga brister" är naturligtvis starkt färgad av årets pågående debatt som bland annat gällt fyra talanger i Forward som nu hamnat i Malmö, Trelleborg och Halmstad. Eller pojklandslagsspelaren Per Johansson som redan inför säsongen gick till Djurgården utan att passera ÖSK.
Att spelare som slog igenom på din tid i klubben (Mattias Jonson, Mats Rubarth, Daniel Tjernström m.fl) relativt snart också valde att gå till större allsvenska kollegor är förstås också tråkigt. Men en realitet för en klubb med ÖSK:s ekonomiska muskler måste finna sig i.

Sammantaget har detta gett en bild av ÖSK som en klubb som inte attraherat de lokala förmågorna fullt ut.
Det var väl ungefär den bilden jag sammanfattade i min mening om Axéns inträde i klubben.

Debatten lär säkert fortsätta. Det tycker jag är bra, för det tyder på ett äkta engagemang för den lokala fotbollens framtid.

Hälsningar
Anders Uddling, sportchef NA

PS. I dagens allsvenska ÖSK-trupp kanske Magnus Wikström bör läggas till listan av spelare som inte hamnade i ÖSK - förrän han tog vägen via Gefle.

När det gäller Magnus Wickström får jag ge Uddling rätt.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida