lördag 19 januari 2008

Frågor kring fallet Yunus Ismail

Efter mitt inlägg om 22-årige Yunus Ismail som sä gärna vill spela fotboll i ÖSK men inte får därför att han står under utvisningshot, har jag fått många frågor om han öde. Jag har tyvärr inte kunnat besvara dem alla, men jag lovar att gräva i fallet och åter komma med svar i den takt jag får kunskap. Här är några av de frågeställningarna jag mött

1. Under de två sista åren före flykten,som slutade i Sverige, bodde han hos sin mormor i Kenya. Varför bodde mormodern i Kenya? Kan inte det förhållandet vara en anledning till att Migrationsverket tror mer på Kenya än på Somalia som Yunus hemland?

2. Yunus påstår att han är somalier.Han, och de i Sverige som biträder honom, jobbar intensivt för att bekäfta hans identitet. Om det kan bekräftas att han är somalier kommer han väl att utvisas dit? Det är ju den möjligheten som myndigheterna väntar på,. nämligen att kunna verkställa utvisningsbeslutet

3. Är det för att Yunus inte kunnat styrka sin identitet som det beslutats att han ska utvisas? Kan det beslutet hävas om indentiteten styrks?

4. Om han ändå utvisas till Somalia ( eller Kenya eller Tanzania), kommer han då att kunna återkomma till Sverige på laglig väg?

5. Myndigheterna har uppenbarligen ingenting emot att sökande av uppehållstillstånd spelar fotboll i svenska seriesystemet under tiden man väntar på beslut. Den möjligheten fanns ju för Alves i Örgryte och Malmö FF.
Är det bara Svenska Fotbollsförbundets nya bestämmelser, och inga lagar, som hindrar Yunus att spela i ÖSK?

5. På vilket sätt tar svenska myndigheter ansvar för Yunus under väntetiden, som varit flera år lång?

Det finns säkert fler frågor att få besvarade. Jag återkommer med mer info om Yunus Ismail.

Bengt







0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida