måndag 14 januari 2008

Ingen julgransplundring precis

I maj 2003 hade de amerikanska styrkorna tagit kontrollen över Bagdad. I det kaos som uppstod passade många av stadens invåndare på att plundra stadens affärer på varor. Ett tilltag som hela världen tog avstånd ifrån. Utom, ska sägas, av "vår" tidning, Nerikes Allehanda, som tvärtemot all anständighet uppmanade bagdadborna att ta för sig . Nu när tillfälle bjöds. Jag reagerade på mitt sätt genom att skriva nedanstående rader till Allehandas insändarredaktion. Naturligtvis skedde inget införande i papperstidningen


"Det är ofattbart hur Allehandas ansvarige utgivare har kunnat godkänna Ola Ströms ledare i torsdagens tidning för publicering. Visst har Ström rätt att gråta glädjetårar över Irakregimens fall, men han har banne mig ingen rätt att uppmana de befriade att fortsätta den plundring som av alla sansade bedömare ses som ett mycket allvarligt hinder för en rekonstruktion av samhällsapparaten i demokratisk riktning i det krigshärjade landet. Rapporterna talar om rena anarkin i Bagdad med plundringsraider som nu till och med drabbar sjukhusen. Till Ola Ströms stora tillfredsställelse får jag förmoda. Några tårar förmår han i varje fall inte klämma fram, inte ens inför de förfärande bilderna av sårade och döda barn. "


Den texten är snart fem år gammal. Jag kom att tänka på den och på Ola Ströms ledare när det i vår fredliga del av världen var dags för plundring av helt annan karaktär. Julgransplundring.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida