fredag 21 mars 2008

Jag kom att tänka på Orvar Bergmark

Jag har efter en del vånda slutligen bestämt mig för att tycka att ÖSKs genrep blev bra. Inte för resultatet 0-0 mot Superettalaget Åtvidabergs FF utan fastmer att det gavs så pass många positiva besked. Dessvärre också ett par tveksamma insatser som måste ge Sixten & Alexander en smula vånda när de ska formera premiärlaget.

Har för mig att andra halvlekens uppställning mest liknar premiärlagets. Då ersattes Kristoffer Näfver av Patrik Anttonen och Nordin Gerzic av Fredrik Nordback även om jag inte tror att valet står mellan dessa två. Fredrik bör naturligtvis vara given och även om Nordin gjorde en mycket bra halvlek kommer han att bli en mycket värdefull ersättare på bänken. Han är just en sådan spelare som kan komma in och förändra en matchbild.

Så till dom positiva beskeden. Faktiskt kom jag att tänka på en viss Orvar Bergmark när jag såg Patrik Haginge agerande på högerbacken. Undrar om inte Haginges längsta tå är lika lång som Orvars var en gång i tiden. Suverän. Ett lika positivt besked gav Magnus Kihlberg, som faktiskt verkar ha mått bra av att inte ha spelat en lång räcka försäsongsmatcher. Eftersom samma förhållande verkar gälla för Magnus Wikström börjar man undra om inte försäsongen är en aning för lång. Wikström och Holgersson verkar ha Sixtens förtroende som mittbackspar. Med all rätt tycker jag. Mycket mera tveksam är jag till Wowoahs kapacitet som vänsterback.
Men vad finns det för alternativ? Holgersson som back och "Berra" som mittbackskompis till Wikström kanske.

Glädjeämnen i vinterkylan var vidare Henrikssons enorma arbetsinsats och Patrik Anttonens insats under den andra halvleken. Och - kors i taket- Nedim Halilovic sprang inte offside en enda gång. Det är väl inte så att han fått så mycket påskrivet för sitt ideliga offsidespringande att han tvekar i sina löpningar? Det är i så fall beklagligt.

För mig är det givet att Porokara ska spela på den vänstra flajeln och Anttonen på den högra. I mitt premiärlag får U21-landslagsmannen Näfver starta på bänken. Skulle tro att genrepet ger Sixten & Alexander anledning att formera följande lag till den allsvenska premiären:

Målvakt
Peter Westman ( även om Rickardsson gjorde en strålande insats i den andra halvleken)
Backlinje
Patrik Haginge
Berra
Wikström
Holgersson
Mittfält
Nordback
Henriksson
Magnus Kihlberg
Anfall
Patrik Anttonen
Nedim Halilovic
Porokara
Bänken
Samuel Wowoah
Rickard Rickardsson
Kristoffer Näfver
Nordin Gerzic
Robert Walker

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida