söndag 16 mars 2008

Thörners Fotbollsskola - lektion 4

Lektion 3 avslutade jag med orden "Det lag som lyckas med bådadera får betraktas som närmast oslagbart". Med "bådadera" avsåg jag vikten av komma runt på kanterna och att konsekvent sätta bollen på ytan. Naturligtvis borde jag ha tillagt vikten av att skjuta utanför målet. Men det finns fler viktiga moment i det ädla spelet

Slaget om andrabollarna

Har man dessutom lyckats formulera en taktik som innebär att man vinner andrabollarna så är framgången helt given. Kruxet är att andrabollarna minskar betydligt i antal om man tar sig runt på kanterna. Andrabollarna uppstår nämligen om man tvärtom försöker ta sig fram i mitten av planen. Jag menar till exempel om den där backsparken som är menad att hamna "på ytan" hamnar mitt framför målet istället. Då nickas den vanligtvis bort av en mittback och blir då en "andraboll". Det är mycket viktigt att egna laget tar hand om andrabollarna och startar en ny anfallsvåg. Om däremot motståndarna tar hand om andrabollen startar man något som inte är hälsosamt för det egna laget, nämligen en contring. I konsekvens med det här resonemanget är det viktigt att ta hand om motståndarlagets andrabollar för att starta egna contringar. En contrings främsta kännemärke är att den inte får bestå av fler passningar än 3. Från och med den fjärde passningen har contringen övergått till att bli ett vanligt anfall.

I lektion 5, som kommer i mogon, kommer det att handla om den mest nersparkade spelaren på planen , den s k "target playern"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida