fredag 25 april 2008

Om klockrena sparkar på benen

- Tjänare Jonas! Läget?
- Ja det är huvet upp och fötterna ner och solen skiner

- Ja den skiner ju på både onda och goda
- Hursa?

- Nej det var inget. Vad gör du en sån här dag i Sigtuna?
- Jag sitter här och kollar match-DVDn från Behrn Arena

- Och vad har du sett som du inte såg igår?
- Inget särskilt. Jag gör alldeles rätt som inte dömer frispark när Gerzic filmar

- Frispark? Du menar väl straffspark?
- Ja, straffspark är ju en frispark innanför strafformrådet

- Är det så ni snackar inom domarskrået?
- Ja så borde alla snacka. För en förseelse ute på planen döms frispark. Samma typ av förseelse inom straffområdet blir också frispark Fast bollen läggs alltid på ett och samma ställe- straffpunkten. Publiken måste lära sig förstå att det inte krävs någon grövre förseelse innanför straffområdet än utanför för att jag ska flöjta.

- Så om den här fällningen skett ute på planen hade du också friat?
- Japp

- Du påstår att Gerzic filmade. Varför fick han inte gult kort?
- Det är det jag sitter och ångrar när jag tittar på DVDn. Det var det enda felet jag gjorde.

- Men han fick det gula kortet litet senare istället
- Javisst, så rättvisa skipades

- Du säger i en intervju efter matchen att du är en människa av kött och blod. Är det någon som ifrågasatt det?
- Nej men vi domare har kommit överens om att vi ska vara litet ödmjuka. Även fast vi aldrig har fel

- Du är i samma intervju nöjd med att du var rätt placerad vid den situation du kritiseras för
- Ja, jag har fri sikt över situationen sådär en 7-8 meter rakt bakom de två spelarna.

- Ja, det ser man på TV-repriserna. Då ser du förhållandet mellan de två spelarna, Gerzic och HBK-aren när situationen uppstår
- Ja Gerzic har bollen under kontroll i fritt läge centralt i straffområdet

- Och var finns spelaren som attackerar honom och berövar honom chansen?
- Bakom Gerzic

- Och hur betedde han sig för att få Gerzic på fall?
- En klockren tackling. Han slängde fram ett ben runt ÖSK-aren och får bort bollen

- Han träffar alltså bollen?
- Ja, klockrent

- Men det visar väl inte TV-reprisen?
- Nej, men det var klockrent och Gerzic filmade när han förlorade bollen

- Måste man inte träffa bollen för att det ska anses som en klockren brytning?
- Jag såg inte om han träffade bollen jag såg bara att Gerzic filmade. Jag kan bara döma efter vad jag såg.

- Men om du tittar på TV-bilden så ser du att HBK-aren är minst en halv meter från att träffa bollen. Han träffar bara Gerzics ben. Klockrent visserligen, men ändå
- Ja, vänta ska jag titta på sekvensen igen. Ja, där har du rätt han träffar benet klockrent

- Borde det inte ha varit straffspark då?
- Frispark innanför straffområdet menar du. Nej, jag såg ju att han träffade bollen. Klockrent!

- Men det gjorde han ju inte
- Nej, men inte var det långt ifrån

- Du dömde ju ÖSKs match mot Helsingborg på Olympia förra året. Kommer du ihåg det?
- Jag det var när Fredrik Björk gjorde den där klockrena brytningen mot Näfver.

- Ja, en klockren spark över båda benen. Han var inte i närheten att träffa bollen
- Nej men det var en klockren spark. Jag gillar klockrena sparkar.


Som alla förstår är ovanstående en fingerad intervju med domaren Jonas Eriksson från Sigtuna. Han uppträder alltså inte i intervjun som en människa av kött och blod. Vad människan Jonas Eriksson tycker vet jag inte, men ingen ska komma och säga att han inte har fått komma till tals

-

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida