onsdag 2 april 2008

Ombesiktning av "rondell"

Jag återkommer till rondellen vid Lek & Bus som jag skrev om i föregående inlägg. Efter att idag ha passerat rondellen två gånger med bil är jag beredd att ompröva min uppfattning om rondellens kvalité, ja frågan är faktiskt om det är en rondell i vanligt mening. Den är dock skyltad med cirkulationsplatsskylt, vilket innebär att reglerna för rondellkörning skall gälla.

Som jag skrev igår är rondellrundeln alldeles för liten men först idag insåg jag vad detta kan innebära för problem.
Kör man med bil från Västhaga mot Adolfsberg finns ingen rundning. Man kan köra genom rondellen utan rattning, d v s man kör bara rakt fram. Samma vore förhållande när man kör i omvänd riktning om man inte före infarten till rondellen "krökt" vägen med hjälp av betonghinder.

Effekterna av att bilisterna inte med alla tänkbar tydlighet ser att man kör in i en rondell blir att farterna blir för höga och att man inte får samma känsla för de förkörsrättsregler som gäller i en rondell. Detta innebär naturligtvis en stor olycksrisk. De som kommer från Åbyvägen och skall ta vänster mot Västhaga vågar inte, på förekommen anledning sägs det, lita på att man har förkörsrätten framför bilar som kommer från Adolfsbergshållet.

Eftersom rondellen uppenbarligen inte är färdigbyggd kan man hoppas att den i färdigt skick blir en riktig rondell. Men de som färdas den här vägen säger att det var väldigt länge sedan de såg någon vägbyggare vid arbetsplatsen.

I nuvarande skick måste "rondellen" ( det måste nog stå inom citationstecken) betraktas som trafikfarlig. Det är nog inte de som färdas i den här korsningen dagligen som utgör trafikfaran utan fastmer de som färdas på avsnittet för första gången och inte med självklarhet uppfattar att de kör in i en rondell. Trots cirkulationsplatsskylten. Jag ber om ursäkt för min litet slarviga besiktning igår.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida