måndag 31 mars 2008

Det kom en domarsignal...

Det kom ett telefonsamtal från en respekterad fotbollsdoamre inom vårt distrikt. Han ringde mig apropå mitt blogginslägg i går om domarnas problem med avståndsmätningen, 9, 15 meter, vid frisparkar. Han påstod att alla domare sedan flera år tillbaka är tvingade att genomgå en kurs i "känsla för steglängd", som den heter. Kursen går ut på att bli helt säker på att ta ut en steglängd på 91,5 centimeter, så att man med 9 steg hamnar helt rätt.

"Det är ett evigt nötande dag ut och dag in under en hel vecka" påstod domaren. Avslutningprovet, det som ska avgöra om man får licens eller inte, innebär att man på 10 försök måste ha helt rätt på minst 8 och att de övriga 2 inte får differera med mer än 5 millimeter.

Det skall sägas att det numera finns hjälpmedel när det gäller att ta ut 9,15 meter. Det är en liten apparat som domarna fäster i ljumsken och som ger i från sig en signal när steget blivit för långt eller för kort. Det är en ljus signal för för kort och en mörkare för för långt. Varje domare har rätt att ha sin egen signal. precis som innehavare av mobiltelefon. Det sägs att dagens domare på Behrn Arena har Halta Lottas Krog för kort steg och Let´s twist again för långt steg.

Jag hade tänkt att det här inlägget skulle publiceras först i morgon, men då jag insåg att morgondagens datum lätt skulle leda till att inlägget skulle uppfattas som ett aprilskämt, väljer jag att lägga in det idag

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida