måndag 14 april 2008

Peter Westmans revanch

Jag är stolt att jag aldrig sällat mig till den gnälliga mobb som krävt byte på målvaktsposten i ÖSK. Naturligtvis är Peter Westman given förstamålvakt. Något annat har aldrig funnits i min föreställningsvärld. Den omöjliga situation som en slarvig försvarslinje och en usel domare försatte honom i vid matchen mot "Blåvitt" i Göteborg har inte förändrat min tro på Peter Westman. Han är och förblir en av allsvenskan bästa målvakter.

Så här långt i läsningen är det väl en och annan blad de som regelbundet tar del av mina åsikter i den här bloggen som blivit litet småförbannade. Förståeligt i så fall. Allt som står i ingressen är nämligen lika falskt som ett dåligt aprilskämt. Sanningen är att jag varit - och kanske fortfarande är- kritisk till Peter Westman, som jag emellanåt tyckt varit ÖSKs svagaste kort. Hans insats i Borås i går finns dock ingen möjlighet att förringa.Han är värd alla superlativer och höga poäng. Varför kan jag då fortfarande vara kritisk till Peter? Jo, av det skälet att den kanske främsta egenskapen hos en målvakt av klass är inte enstaka kanonmatcher ( som Peters i Borås igår) utan långsiktig pålitlighet och jämnhet. Kan man då inte hoppas på att Peter Westman är på väg mot ett sådant pålitligt stadium i sin utveckling? Ja vad tror ni? Han är ju ingen färsking precis, Peter Forsbergs kompis från Örnsköldsvik, 36 år fyllda. För att gå in på en enskild detalj i Peters målvaktsarbete känns det till exempel som ett decennium sedan Peter gick ut och limmade en hörnboll.

Han kan ju starta en period av stabilitet mot Djurgården på onsdag för att på sikt göra min uselhet som fotbollsbedömare helt klarlagd och bevisad

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida