torsdag 10 april 2008

När Mora-Nisse utklassade Roy Hodgson

I mitt inlägg om mitt revisoruppdrag i IFK Örebro nämnde jag litet om mina övriga uppdrag inom idrottsrörelsen, uppdrag av administrativ art. Jag glömde i det sammanhanget att nämna något om min tid i Stora Mellösa IF. Tillsammans med Benny Erlandsson och Hasse Bodin verkade jag där med PR-skapande och inkomstbringande aktiviteter, mestadels jippobetonade sådana.

Jag har i ett tidigare inlägg nämnt den boxningsgala i anslutning till en fotbollsmatch i division 6 som lockade tusen åskådare till Torsborgs IP. Ett annat jippo var en kändismatch med storpublik mellan Whispering Storband och ett stjärnspäckat motståndarlag som spelade under namnet Salig Blandning. I Salig Blandning spelade bl a Bertil Nordahl, Arne Lundqvist, Agne Järlevik, Pelle Thörner, Stig Blomqvist, Totten Gustafsson och Sven-Gunnar Larsson. Coach för detta stjärnspäckade lag var Anders Pontén, som använde en batteridriven stötapparat för att ge sina spelare en stöt i baken med. Jag minns speciellt hur Stig Blomqvist, helt enligt våra instruktioner, kom precis till avspark i 80 knyck med sin Quattro nerför torsborgsbacken, tvärnitade, hoppade ur och satte bollen i spel.

1984, tror jag det var, fick vi tillsammans med övriga idrottsföreningar i stan erbjudande att delta i ett karnevalståg som skulle gå genom centrala Örebro. Meningen var att föreningarna på ett fatasirikt och kreativt sätt skulle presentera sig. Det fanns också penningpriser med i bilden till de festligaste ekipagen. Vårt deltagande var naturligtvis en uppgift för vår aktivitetsgrupp. Eftersom det vid den här tiden nyligen beslutats att Stora Mellösa IF och Åsbyvikens IF skulle gå samman till en förening var det ganska självklart att det var den nyheten vi ville sprida. Vi gjorde det på så sätt att ungdomar från de båda klubbarna med sina gemensamma krafter drog en lastbil genom stans gator. Det behövde ett 60 meter lång tross och en stor mängd dragare för att det hela skulle fungera. I täten gick en kille med skylten " Nu drar vi åt samma håll"

Det budskapet gick naturligtvis lätt fram till åskådarna längs karnevalvägen. Förbryllande var däremot att på lastbilens flak satt i ensamt majestät skidkungen Nils "Mora-Nisse" Karlsson. Den niofaldige vinnaren av Vasaloppet, olympiske guldmedaljören och den obestridlige skidkungen vinkade glatt och konungsligt till åskådarna. Med vad fanns med för samband mellan Mora-Nisse och de båda östernärkesföreningarna? Svaret var "ingen". Mora Nisse var bara med för att ge extra uppmärksamhet åt ekipaget, "blickfång" om ni så vill. Men varför just Mora-Nisse?

Jag har tidigare berättat att jag vid den här tiden var tjänstman på Gällersta Slakteri och hade som specialuppgift att varje sommar ansvara för ett jippo för slakteriets alla leverantörer, spridda över hela Mellan-Sverige. Just den här sommaren var Mora-Nisse inbjuden som "hemlig gäst" och dagen för festen var dagen innan karnevalsjippot på stans gator. Eftersom Mora-Nisse skulle övernatta i Örebro frågade jag honom om han ville delta i vårt karnevalsekipage. Det ville han.

Att jag kan datera de här händelserna till 1984 beror på att eftersom den hemliga gästen var en skidkung så skulle det naturligtvis åkas skidor. Det fick ingen sommarvärme hindra. Så Mora-Nisse åkte skidor på halm (det går faktiskt riktigt bra) och han vann tipsenligt mot en inte lika skidvan motståndare - ÖSK-tränaren vid den tiden Roy Hodgson. Undras om Roy kommer ihåg den utklassningen i halmspåret vid Gällersta Forngård.

Slutligen; Stora Mellösa IF och Åsbyvikens IF blev så måningom SMÅ IF. Den gamla ruffiga "jippoarenan" Torsborg har ersatts av mer centralt belägna Tingsstadsvallen. Kan inte komma ihåg vilken organisation som var initiativtagare till karnevalståget med idrottsanknytning. Jag vet bara att jag anmälde vårt deltagande till den numera vänligaste medlemmen i Lunchtolvan - Claes Pedro. Så han kanske kommer ihåg? Trots Mora-Nisse blev det bara en 3:e-plats för oss i "karnevalstävlingen". Den pallplatsen belönades, om jag inte minns fel, med 1000 kronor.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida