onsdag 9 april 2008

Ingen produktutveckling för smörgåstårtor

Jag valdes till revisor i Idrottsföreningen Kamraterna Örebro 1973. Jag måste väl att skött mitt uppdrag ganska bra genom åren eftersom jag i går kväll genomförde min 35:e revision i föreningen. Revisionen avslutades med den traditionella smörgåstårtan. Tveksamt om kvalitén på smörgåstårta ökat på de senaste 35 åren.

Mina två sista år som fotbollsspelare genomförde jag i IFK Örebros dräkt. Ditlockad av min farbror Rolf Thörner som enligt samstämmiga utsagor är en av den anrika klubbens allra största. De två åren var minnesvärda. Tíllsammans med Lars-Göran Ericsson, klubbens ordförande sedan många år tillbaka, Hasse Nimheim, "Nylle" Almqvist, Alf "Nacka" Skoglund. Per Törnqvist och Bosse Ericsson var vi ett gäng som hade oerhört mycket roligt tillsammans - inte bara på fotbollsplanen. Sportsligt lyckades vi tyvärr inte så bra som klubbledningen med sedermera ÖSK-giganten Åke Granath i spetsen hade hoppats. Den förväntade seriesegern i div 4 blev till en kamp för att undvika nedflyttning. Men roligt hade vi som sagt.

Hur det gick till att jag efter detta valdes till det 35:åriga uppdraget som revisor kan jag inte komma ihåg, men nu har jag väl gjort mig förtjänt av något mer än en bit kladdig smörgåstårta. En medalj kanske.

Utöver revisionsuppdraget i IFK Örebro har jag varit sekreterare i IFK Kumlas huvudstyrelse, samtidigt som jag var aktiv i klubben, varit ordförande i samma klubbs fotbollssektion under fyra år, varit heltidsanställd tjänsteman i Örebro SK Fotboll under 15 år och innehar nu det finaste av alla uppdrag - inofficiell självvald ordförande i lunchklubben Lunchtolvan. Där jag inte bara är ordförande med rätt att fastställa mötesagendan utan också generalsekreterare, sekreterare, protokollförare och protokollsjusterare. Och tävlingsledare.

Vill bara till sist rapportera att jag i vanlig ordning med rent samvete kunde rekommendera ansvarsfrihet för Lars-Göran Ericsson, Hasse Asker och de andra i IFK-styrelsen. IFK Örebro är en synnerligen välskött klubb med ordnad ekonomi. Har tackat ja till ytterligare ett år som revisor i klubben under förutsättning att den traditionella smörgåstårtan ersätts med en grillad med bröd. Och en Loka.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida