fredag 13 juni 2008

Sniglarna i Lundby tippar oavgjort

I morgon möts Sverige och Spanien i EM-fotbollen. Mitt tips är att lagen delar på poängen, oavgjort alltså. Ja, egentligen är det inte mitt tips utan sniglarnas i Lundbyskogen. Men det blir nog inte 5-5 som dessa svarta och orangea "fartdårar" indikerar. Känns som om jag måste lämna en litet närmare förklaring.

När man går Lundbyskogens motionsspår gäller det att se sig för så man inte får rensa skosulorna från snigelkadaver när man kommer hem. Det finns alltså gott om sniglar, svarta och orangea som holländska landslagströjor. Dom har dock minskat i antal alleftersom värmen och torkan fortgått. Därför verkar rekordet på 40 sniglar på femkilometersslingan, satt tidigare i våras, att i nuläget vara oslagbart. Idag blev det alltså 5-5. För att ha något att göra, utöver att vandra, brukar jag räkna sniglar och göra det till en ädel tävlan. Vilka är talrikast, de svarta eller de orangea. Hittills har nästa alltid de orangea vunnit. Rekordrundan på 40 sniglar slutade 21-19 till de med holländska landslagströjor.

Inför dagens runda beslöt jag att lägga till en demension i tävlingsmomentet. Sniglarna skulle få avgöra resultatet mellan Sverige och Spanien. Eftersom Spanien betraktas som storfavorit fick de representeras av de orangea sniglarna. Sverige av de svarta alltså. De svarta sniglarna finns mestadels i början av rundan, varför Sverige tog en stabil ledning. 4-1 till Sverige stod det innan jag kom till dom spanska trakterna, det vill säga där dom orangea sniglarna trivs bäst. Ganska snart var den svenska ledningen uppäten. 4-4 såg länge ut som ett slutresultat. Men så dök det upp en sån där äcklig, orange bamsesnigel på ett avsnitt där det vanligtvis inte brukar finnas några sådana. Kändes ungefär som om Mellberg gjorde självmål. 5-4 till Spanien och inte mer än 4-500 meter kvar till mål. Slaget verkade förlorat då jag på långt håll såg den svarta kvitteringssnigeln på stigen. Mosad och död visserligen, men ingenting i mina regler sa att sniglarna måste leva för att räknas. 5-5. Jag fick hjärtat i halsgropen när jag såg att det tre meter bakom mållinjen låg en fet, orange snigel och mumsade på ett barr. Skulle han räknas? Var det på stopptiden han dök upp där? Jag konfererade med tävlingsjuryn, det vill säga mig själv, och beslutet blev att Spaniens 6-5-mål gjordes efter domarens slutsignal.

Saken är klar. Spanien och Sverige delar på poängen. Som första människa i världen har jag tagit sniglar till hjälp för att förutse en matchutgång. Bara inte sniglarna sätter sin prägel på matchtempot också.

När vi möter Ryssland får Sverige ha orangea tröjor.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida