lördag 11 oktober 2008

Grattis Gunnar Persson!

När jag fyllde 65 och lämnade min femtonåriga tjänst med ÖSK Fotboll som arbetsgivare, kom Gunnar hem till mig med en egenhändigt, naturligtvis, målad. Tavlans motiv var Kronblomstatyn utanför Eyravallen med den skillnaden att Kronblom var utbytt och ersatt med mig, försedd med glasögon, keps och ÖSK-dress. Nedanför står Kronblom, Malin och svärmor och blickar upp mot den lite korpulenta figuren på sockeln. Kronblom tar till orda i en pratbubbla:

Jaså.... man har blivit utbytt nu...
men det var ju ett bra val..haha!
Nere i högra hörnet har han dessutom skrivit följande:
Bäste Bengt!
Tack för det fina samarbetet vi haft
under många ÖSK-år och tack för
ditt stora engagemang för Kronblom
Gunnar Persson
"Under många ÖSK-år" var närmare bestämt de tio-tolv under 1980-90-talen, från och med sommarmatchen mellan ÖSK och engelska storlaget Tottenham.1987 och via mängder av teckningar för matchaffischer, matchannonser, matchprogram och tidningen ÖSK-aren fram till och med 2000 då nya marknadsförare tog vid och gjorde slut på kronblomeran i ÖSK. Det började alltså med att Gunnar ritade originalet till den matchaffisch som ingick i marknadsföringen av matchen mot Tottenham. När jag några år senare var i London för att se en ligamatch på White Heart Lane besökte jag den PUB som finns i omedelbar anslutning till arenan ( men utanför). Det var så smockfullt av gäster i Puben att när man väl fått sitt ölglas fick man sträcka bärararmen rakt upp för att överhuvudtaget få med sig glaset till en plats där man kunde föra glaset till munnen. Den platsen blev alldeles intill väggen. Det var först när jag druckit ur och skulle lämna lokalen som jag uppmärksammade att jag stått framför den affisch som Gunnar Persson ritat och som nu fått bli en souvenir i klubbens pub utanför arenan.
Alla, arrangörer och näringsidkare, som ansökt om att få använda kända seriefigurer i sin marknadsföring vet hur oerhört mycket pengar det vanligtvis kostar. För ÖSK kostade det inte ett rött öre att under så lång tid och i närmast heltäckande omfattning inte bara få använda den legendariske latmasken i marknadsföringen utan också få utnyttja Gunnar Perssons eminenta teckarförmåga. Många fantasilösa och i marknadsföring okunniga ansåg att Kronblom var en olämplig figur att binda till ambitiösa ÖSK. Man accepterade inte motiveringen att "Kronblom är en symbol för folkligt fotbollsintresse" och de fick alltså till slut sin vilja igenom. Till mångas förtret och till någras glädje.
På måndag fyller Gunnar Persson 75 år. Jag förutsätter att ÖSK Fotboll är en av de första gratulanterna vid tecknarlyan ute i Adolfsberg, men säker kan man inte vara eftersom varken Gunnar Persson eller Kronblom uppmärksammas med ett enda ord vare sig i ÖSKs jubiléumsbok "100 år av människor, möten & matcher" eller när Thomas Eklund, DixieEriksson och Christer Blohm föreläser om 100 ÖSK-år i ord och bild. Att han inte är bjuden till Jubiléumsbanketten har jag redan konstaterat.
Behöver jag säga att tavlan jag fick på 65-årsdagen har en hedersplats i mitt hem?
Grattis, Gunnar, på födelsedagen!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida