söndag 5 oktober 2008

Pelle Blohms bittra avsked från rutan

Antingen är allt teoretiskt fotbollskunnande koncentrerat till Örebro med omnejd eller också har vår stad varit överepresenterad när nationella och internationella fotbollshändelser ska kommenteras i "burken". Claes Runheim har i många år varit studioankare oftast med Thomas Nordahl som bisittare och expert. Nästan lika länge har Stora Mellösa-grabben Anders Fredriksson kommenterat engelska ligamatcher. På senare år har Pelle Blohm demonstrerat stora talanger som expert och glasklar analytiker. Talanger som flitigt utnyttjats av framförallt Canal+. Då och då har vi även haft nöjet att få ta del av Patrick Walkers klokhet i diverse sportstudios.

Nu verkar den örebroska hegemonin vara bruten. Claes har förvunnit ut i kylan och anonymiteten, Thomas Nordahls "för oss fotbollsälskare" hörs allt mer sällan. Nu verkar också Pelle Blohm ha resignerat och satsar på andra verksamheter än fotbollsanalys. Still going strong är fortfarande Anders Fredriksson, men hur länge?

Trots sina framgångar är Pelle Blohm bitter när han i sin blog berättar att hans saga som fotobollanalytiker snart är över. Fyra uppdrag för Canal+ och sedan är det finito. Så här skriver Pelle i sin blog:

"Åtta års kamp räcker. Har jag inte haft vad som krävs fram till nu så lär det inte förändras om ett år, om två år eller om fem år. Jag tycker ju att jag är bra men det betyder naturligtvis ingenting alls i detta sammanhang.

Om Nerikes Allehanda vill så kommer jag säkert fortsätta att skriva mina krönikor där, men mitt jagande efter ett större erkännande och fler uppdrag är över. Det kommer ändå aldrig att hända"

Vad det är för nedslående besked som Pelle fått framgår inte klart men i ett tidigare inlägg på bloggen har Pelle berättat hur nedstämd han var på tåget hem till Örebro efter en intern Canal+-träff i Stockholm. På kanalens uppdragslistor för 2009 kunde han inte finna sitt namn någonstans, trots att han på samma träff fått många klappar på axeln.

"Jag är som den där ständige inhopparen som drömmer om att bli ordinarie, men som tränaren ständigt försöker övertyga om att din tid kommer, ha tålamod. Men tålamodet är slut"

I fortsättningen räknar Pelle med att försöja sig på föreläsningar över ämnet "Livsvägledning och coachning" inom ramen för ett eget företag. Dessutom är han i färd med att skriva de sista kapitlen i sin självbiografiska roman "En jakt på livet".

Jag förutsätter att det är fler än jag som kommer att sakna Pelle Blohms kloka fotbollsanalyser i rutan.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida