torsdag 3 september 2009

Kaffe-Ragnar och Ling

Han hör av sig då och då, Kaffe-Ragnar- en ganska trogen läsare av min blog har jag förstått. För en tid sedan reagerade han på min listning av tänkbara buss-namn på Örebros stadsbussar. Han tyckte att jag glömt en känd örebroare, Per -Henrik Ling, mest känd som "den svenska gymnastikens fader".

Och förvisso hade det varit genant att glömma Pehr Henrik, som han stavade sitt namn, om han varit en son av Örebro. Men Pehr Henrik var smålänning, född i Södra Ljunga, och har så vitt jag kan finna, ingen som helst anknytning till Örebro. Förutom anhängare av gymnastiska övningar var Pehr Henrik "en av de aderton", ledamot i Svenska Akademin.

Men Kaffe-Ragnar har kanske vetskap om något äventyrligt förflutet i Örebro för "den svenska gymnastikens fader".

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida