måndag 24 mars 2014

Hagendalsvägen i Kumla "upp och ner"

I Kumla går man" man ur huse" för att nostalgiskt fotvandra på stans gator och minnas. Det hela sker numera i så organiserad form att man bildat en särskild förening som naturligtvis fått namnet "Gata upp och gata ner". När det är dags att beta av Hagendalsvägen, Kumlas paradgata, vill jag gärna vandra med och sprida mina kunskaper om den gata som med sin öst-västliga riktning startade vid Tomix droskstation i väster till Kihlströms kiosk vid Reo-biografen uppe vid Kungsvägen i väster.  På min tid alltså, numera har inte Hagendalsvägen längre karaktären av paradgata. Det enda jag egentligen inte vet om Hagendalsvägen är vem Hagendal var. Men det skulle inte förvåna om det var ett av högdjuren inom skobranschen.

Mellan droskstationen i väster och Kihlströms måttligt välsorterade kiosk vid Reobiografen fanns då, jag pratar om 40-50-talen, ett stort antal affärer, kiosker och näringsställen som jag knivskarpt minns.
Jag tänker att spegla livet på Hagendalvägen, så som jag uppfattade det och var en del av, i min spalt den närmaste tiden.  Varför inte börja med Tomix?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida