lördag 27 oktober 2007

ÖSK-minne 6 - debuten i Delsbo

Den första matchen i ÖSKs A-lag måste naturligtvis med i min minneskavalkad. Det skedde under en sommarturné som ÖSK inbjudits till av klubbar i framförallt Hälsningland. Turnén genomfördes midsommartid 1952 och utgångpunkt för diverse matcher var Alfta norr om Bollnäs, där laget var förlagt.

Anledningen till att jag, ännu inte fyllda 17 år, kom med på denna turné var förmodligen att det var stort manfall i förhållande till det ordinarie A-garnityret. Således fanns inte Gösta Lindh och Yngve Brodd med. De hade giltigt förfall, de var med och spelade hem bronsmedaljerna till Sverige vid OS i Helsingfors. Ytterligare några av de ordinarie deltog inte av familjeskäl, de ville fira midsommar hemma med familjerna. Jag kommer ihåg att arrangörerna var litet gramse över att så många välkända allsvenska spelare inte fanns med.

Den match jag fick spela från start till mål var mot Delsbo. Vi vann matchen med 5-2 och jag kommer ihåg att jag fick beröm av den vikarierande lagkaptenen Åke Engwall. Jag vet att jag tyckte att det var överraskande lätt att göra A-lagsdebut, men det berodde väl på att motståndet inte var av någon högre klass och att medspelarna hade allsvenska kvalitéer.

Det skulle komma att dröja ytterligare två år innan jag fick göra den riktiga A-lagsdebuten, det vill säga i seriesammanhang.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida