söndag 10 februari 2008

När min bror var en sprallig Matthews

Om ni inte misstycker skulle jag vilja berätta om ytterligare en minnesvärd ÖSK-match där min bror Pelle spelade en av huvudrollerna. Jag har nämnt matchen i förbigående tidigare utan att säga något om Pelles insats.
Jag säger att Pelle hade e n av huvudrollerna. Den andra spelades av Yngve Brodd, som med sina två mål nog uppmärksammades mest.

Matchen spelades på Eyravallen demonstrationsdagen 1 maj 1953. Gästande lag var IFK Göteborg som var stora favoriter, inte minst för att man låg väsentligt bättre till i den allsvenska tabellen än ÖSK. Med stor respektlöshet gick ÖSK till verket och de två huvudrollsinnehavarna Yngve Brodd och Pelle Thörner skojade friskt med favoriterna från Göteborg. Jag såg matchen från läktarplats och har en bra minnesbild av det som hände. ÖSK vann matchen med 4-0 men mest av allt kommer jag ändå ihåg Idrottsbladets referat från matchen. Ja, kanske inte referatet, men väl den rubrik man valt, nämligen

Örebros sprallige Matthews dyrkade upp göteborgsförsvaret inifrån

Även att bli betraktad som en sprallig variant av den engelske legendaren Stanley Matthews måste betraktas som en stor ära. Eftersom jag aldrig sett Stanley Matthews spela kan jag inte avgöra om det fanns några likheter, men rubriksättaren hade väl fog för sin liknelse. Jag förstod nog heller aldrig vad referenten menade med "dyrkade upp göteborsförsvaret inifrån", men något hade det väl att göra med att Pelle, för det var Pelle som avsågs i rubriken, gjorde i stort sett som han ville på sin högerkant och hade något av lekstuga. Och nog såg det lite spralligt ut mitt i det allsvenska allvaret.

Som sagt, jag kommer ihåg matchen men allra mest Idrottsbladet rubrik.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida