torsdag 27 mars 2008

Avspark - en högklassig produkt

Avspark har landat i postlådan som både ett vårtecken och en påminnelse om att den allsvenska premiären är i faggorna. Eller premiärerna, ska jag säga, eftersom Örebro är den enda ort utanför storstäderna som har två allsvenska lag förberedda för allsvenska duster. Först som sist; grattis Nerikes Allehanda till en förnämlig produkt! Jag har visserligen inte kollat de fotbollsbilagor som produceras i andra allsvenska städer, men jag kan inte tro att de håller samma klass som NA:s Avspark.

Jag har framförallt fördjupat mig i sidan 7, den som under rubriken "Dags att visa tuffare attityd" bland annat ställer tre tuffa krav på ÖSK. De tre kraven kan kortfattat beskrivas så här -

* skaffa en central anfallare, en target player!

* se till att motståndarna äntligen, igen, får ett litet helsicke när de kommer till Örebro

* var stolt och ta ingen skit. Ta efter den attityd som Barsom tillförde laget förra hösten

Jag sympatiserar med kraven, även om jag inte håller med om att det blir "en returbiljett till Superettan" om man inte hittar den där target playern. Halilovic eller Rodevåg kan duga om ambitionen bara är att klara kontraktet eller "sämst 8", som är spelatruppens målsättning.

Med kravet att "bygga en borg kring Behrn Arena" menar Avspark att det inte är gammal fin ÖSK-stil att släppa ut motsåndarna ur "borgen" med så många poäng i bagaget som man gjorde i fjol. När hände det senast att ÖSK vann mindre än 40% av sina hemmamatcher i Allsvenskan? Jag vill gärna specificera kravet till en segerprocent på minst 75% på hemmaplan 2008. En gång i tiden betraktade de övriga allsvenska lagen bortamatchen mot ÖSK som en mardröm och en av säsongens svåraste uppgifter. Låt oss få dessa tider tillbaka!

Och en annan sak som Allehanda och Avspark glömt, det duger inte att förlora första matchkvarten med 1-13. Eller uttryckt på annat; i 10 av ÖSKs matcher gjordes det mål i den första matchkvarten. Bara ett av dessa gjordes av ÖSK. Jag vet att Sixten Boström känner till det här med ÖSKs sömngångaraktiga matchstarter och har säkert något bra botemedel. Eller rättare sagt; han måste komma till rätta med detta annars är det ett större hot än att misslyckas att värva en target player.

Hoppas Nordback, Holgersson, Henriksson och alla de andra lärde något av Agbar Barsoms attityd när han kom in i laget förra året. Den där attityden att inte bry sig om bortapublikens skitord att liksom gilla att vara opposionell och provocerande, att vara uppenbart förbannad på egna misslyckanden och felaktiga domaringripanden. Jag är medveten om att det här kan vara en svår balansgång. Det kan ibland väga över till dumheter och korkade beslut. Jag tycker Barsom klarade den balansgången är därför en god läromästare.

Det får gärna igen bli som förr i tiden då publiken på bortaplan retades till gallfeber av tuffa ÖSK-försvarares tuffhet och geniala offsidefäll-gillrande. Som när Olle "Totten" Gustafsson en gång vid en match i Norrköping fick ett spontant besöksförbud till Idrottsparken av "Åby" Ericsson. Tottens brott; han hade på ett effektivt sätt tagit hand om Idrottsparkens gunstling Harry Bild.

Det finns mycket i Avspark att begrunda inför den allsvenska premiären för ÖSK. Jag skall återkomma med synpunkter på vad som skrivits om det andra allsvenska laget i stan, KIF. Ganska förutsägbart att årets tema skulle vara "Finland" med tanke på alla finska importer i båda lägren. Det var lika självklart som att Avspark vid 1990-talets mitt hade en isländsk touch. Vi får se hur finländska importer står sig i jämförelse med Gudjohnsen, Stefansson och Siggi Jonsson.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida