tisdag 25 mars 2008

En om dan till ÖSK Söder Dam

Jag har fått erbjudandet att bli medlem i SÖDERLÄGET - "ett medlemskap som gynnar en god sak" som det står i den eleganta foldern från ÖSK Söder Dam. Medlemsavgiften är "en om dan", vilket ska utläsas som 1 krona om dan. Man erbjuder också alternativet 50 öre om dan.

När jag läser foldern kommer jag att tänka på förskolan i Oxhagen som jag tror heter GLÄNTAN men som under minst 15 års tid skyltat med "ANTA" sedan bokstäver fallit bort utan att ersättas. Att mina tankar tar den riktningen beror inte på att såväl SÖDERLÄGET som GLÄNTAN för tanken till en plats i solen. När jag går förbi den skola, som förmodligen heter Gläntan, får jag instinktivt känslan att här kan inte bedrivas någon bra verksamhet eftersom man inte tycks bry sig. Den eländiga skylten talar det språket. Den motsatta känslan får jag när jag studerar foldern från ÖSK Söder Dam. En förening som så uppriktigt - det är snudd på ett nödrop- och elegant presenterar sin litet trängda roll i ÖSK-familjen har säkert också en seriös inställning och hög målsättning när det gäller den idrottsliga delen. Laget har också genom serieseger förra säsongen kvalificerat sig till spel i division 2 - "bara två nivåer från Världens bästa liga- Damallsvenskan" som man uttrycker det i foldern.

Sedan kommer det som väl kan betraktas som ett nödrop

*


"Vi har höga sportsliga målsättningar men tyvärr små och helt otillräckliga ekonomiska resurser. Dessa mörka moln, som stundom ger skugga även i ett söderläge, behöver vi få hjälp att sopa bort"
*
Det kan alltså ske genom att vi blir många att offra "en om dan" . De slantarna ska bland annat finansiera resor till bortamatcher i Dalarna och Värmland. Laget, ledarna och de aktiva, har genom eget arbete under tillsammans nästan 300 timmar kunnat tillföra klubbkassan värdefulla slantar. I foldern bekräftas dessa insatser genom ett uttalande av ÖSK-veteranen Peder Ståhl, till vardags avdelningschef hos Pool Media:
*
"ÖSK Söders Damlag har gjort ett kanonjobb åt oss i Pool Media. De arbetar snabbt och noggrant och verkar att vara ett gäng som både trivs och har roligt tillsammans. Jag hoppas dom vill komma tillbaka näst år och hjälpa oss och jag önskar dom all lycka i serien"
*
Till sist några fakta om laget förmedlade genom foldern
* ÖSK Söder Dam vann Fair Play-ligan i division 3 förra säsongen
* Vår huvudtränare fick pris som "Årets damledare", utsedd av domarna i serien
* ÖSK Söder Dam har två kvinnliga fotbollstränare, vilket är mycket ovanligt
* ÖSK Söder Dam hade målskillnaden 59-10 under säsongen 2007
Nog har alla vi som läser den här bloggen råd att offra "en om dan" för denna ambitiösa medlem i ÖSK-familjen detta jubileumsår! Pengarna kan sättas in på bankgiro 5751-7955 och skriv på talongen "Söderläget privat".
Om du dessutom skriver ditt namn kommer du i sinom tid att få diplom och entrébiljetter. Allt enligt foldern

2 kommentarer:

Klockan 25 mars 2008 kl. 08:47 , Blogger Sportchefen sa...

Tack Bengt! men kan du lägga till att dom även lägger till sitt namn till "Söderläge privat"

 
Klockan 26 mars 2008 kl. 09:44 , Blogger Inger H sa...

Nu du Bengt har jag betalat min del till Söderläget, och tänk vilken tur att det är skottår i år! 1 krona extra från alla...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida