fredag 28 mars 2008

Håll dig till vänster, Svensson!

Varför är det just jag som ska uppfostra alla örebroare till dom självständiga och tänkande människor som politikerna redan tror att dom är. Det har ni väl hört politiker av olika kulörer säga att "människorna vet bäst själva så vi politiker ska inte lägga oss i". Jag undrar jag. Vissa människor verkar ha sådan längtan efter fullständig frihet att de väl helst själva skulle vilja avgöra på vilken sida av vägen de skall föra bilen.

Nåja, det kanske var en liten överdrift; jag tror nog att alla är överens om att alla bör välja samma sida av vägen som körfält. Det blir mest praktiskt så. Kanske detsamma också gäller cykelåkningen. Även för hojen bör nog högertrafiken gälla. Men sen verkar frihetslängtan breda ut sig. Friheten att gå på vilken sida man vill av vägen, gatan, trottoaren breder ut sig. Eftersom jag är en flitig gångare har jag statistiken klar för mig. Bara 25-30% av de som är ute och går, med eller utan stavar, vet på vilken sida av vägen de ska gå. De kanske vet, men de vill gärna känna den "fullständiga friheten". Nu kanske ni tror att jag mästrar och läxar upp dom som inte går på vänster sida, men det vågar jag inte. Men blänger ilsket på dom gör jag.

Jag tror det finns ett samband mellan hur människor uppträder i trafiken och hur de uppför sig vid matbordet. Jag tror dom som går på fel sida, skiter i att använda blinkers, nonchalerar stopplikter och så vidare stoppar kniven i mun när dom äter samtidigt som rapar och snyter sig i servetten. "Man är väl för f-n en fri människa"

Det är inte bara dom som går på fel sida som jag blänger ilsket åt. På Willys spänner jag ögonen i alla som tycker sig ha friheten att ställa ifrån sig kundvagnen var man vill för att sedan ha fria armar kunna gå och plocka till sig varor. Som om det inte skulle räcka med att personalen spärrar alla möjligheter att komma till och plocka åt sig de varor som finns noterade på veckonotan. Eller när någon plötsligt får syn på en bekant och absolut måste stanna och prata och spärra vägen för andra kunder. När det uppstår en sådan samtalgrupp brukar jag ta ordentlig sats med min vagn och spränga gruppen med våld. I varje fall blänger jag ilsket på dom.

Ni har väl själva uppmärksammat att man ibland kan hitta en ansjovisburk bland tvättmedlen eller fiskpinnar bland tankrämstuberna Variationerna på det temat är oändliga. Det här är effekterna av att människor plötsligt kommer på att det "kanske var litet onödigt att köpa den där burken" som dom lagt ner i kundvagnen. Vad gör dom då? Ja, dom gör i varje fall inte så att dom går tillbaka och lägger tillbaka varan på sin plats. Nej, dom smugglar in den litet diskret på första bästa plats.

Nu tycker ni förstås att jag är litet väl grinig . Nej då, jag ville bara påvisa att människorna inte är så där duktiga och präktig och kapabla att fatta egna kloka beslut som politikerna tror. Frågan är om någon människa skulle klara en granskning utan att få kritik. Ja, det skulle i så fall vara jag

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida