måndag 7 april 2008

Arrogant svar från e-on

Jag fick en värmefaktura från e-on som var på ett betydligt högre belopp än jag räknat med. Jag vill då tala om att jag noga satt mig in i e-ons fakturor och kan räkna ut vad den kommande fakturan skall lyda på för belopp. Det har tidigare inte slagit nämnvärt fel mellan mina beräkningar och den faktura e-on distribuerat. Men nu var det alltså en efter mina förhållanden stor differens, så jag mailade mina synpunkter till Kundservice.

Det fanns struligheter med mätningen av förbrukning av flera orsaker. För det första att e-ons mätare för andra gången på relativt kort tid slutade fungera, vilket jag naturligvis rapporterade. När något sådant inträffar och den exakta förbrukningen inte kan avläsas avgör e-on vad mätaren skulle ha stått på om den fungerat. Dessutom flyttade man vid det här tillfället mätaren inomhus i direkt anslutning till värmeaggregatet. Den hade tidigare suttit i ett mätarskåp utomhus. Bara några veckor efter den mätarinstallationen bytte hyresvärden ÖBO ut hela värmepannan, vilket då föranledde e-on att göra en ny mätarinstallation.

Det fanns alltså många möjligheter att e-ons underlag för fakturering blev fel. Jag mailade mina synpunkter på olika felkällor, ett långt mail som rimligtvis borde föranleda ett genomtänkt svar. Det svaret kom efter påminnelse och löd kortfattat

"Du ska betala faktura nr ........... på grund av mätarbyte".

Inte ett ord som svar på min utredning av tänkbara felkällor. Jag har idag betalat den i mitt tycke felaktiga fakturan. Jag inser att jag inte har en chans att få min rätt

Så behandlar e-on en liten kund

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida