måndag 28 april 2008

När känslan sviker och Nordahl radiopratar

Mina under många års studier förvärvade kunskaper i "Fotbollens sannolikhetslära" har försvunnit. I bästa fall ligger de bara i träda. Denna "lära" kan närmast beskrivas som en förvärvad känsla för när ett visst överraskande resultat ska inträffa, när det är dags för det första nederlaget för en segermaskin, eller, som i det aktuella fallet, när ett vinstfritt lag ska ta den första segern. Jag hade en mycket stark känsla att IFK Norrköpings första vinst skulle komma i hemmamatchen mot ÖSK i går.

Jag har mina teorier om varför denna känsla svek mig. En är att jag felbedömt Norrköpings styrka, att laget faktiskt inte är bättre än tabellplaceringen visar. En annan att årets ÖSK har den hållfasthet att laget kan stå emot en motsåndare som törstar efter den första segern Och att sannolikheten för att motståndarna ska lyckas är närmast total.

Det var en usel allsvensk match som spelades på Idrottsparken i går kväll. TV-paret Anders Fredriksson/Thomas Nordahl tyckte visserligen annorlunda. Särskilt Nordahl gladdes uppenbarligen så till den grad av Norrköpings uppryckning i den andra halvleken att han tyckte det räckte för att ge matchen som sådan ett högt betyg. Efter att tvåmatcher i rad ha tagit del av Thomas Nordahls expertkommentarer vill jag påstå att han i någon mån missförstått sin roll.
Ibland händer det att TV-bilden försvinner och kommentatorn tvingas att ta till det s k radiorefererandet. Han beskriver i det läget allt som händer på plan. Thomas Nordahl verkar tro att det är konstant svartruta och att han måste beskriva för tittarna/lyssnarna vad som händer. "Nu tvingas Bamberg spela ut bollen till inkast". Till exempel.

ÖSKs tre främsta i matchen var samma tre som jag tidigare varit mycket kritisk till. Trion Westman, Wowoah och Porokara var, om inte strålande, så mycket bra. Så det är nog inte bara mina kunskaper i Fotbollens sannolikhetslära som försvunnit. Och jag tvingas också att hålla med Pelle Blohm, som uppmärksamt noterat att ÖSK spelat bra fotboll på konstgräs, mindre bra på naturgräs. Han drog slutsatser av detta förhållande som säkert är riktiga. ÖSK förmådde lika litet på Idrottsparken som på Nya Ullevi behärska naturgräsets alla ojämnheter. Tur då att nästa match är hemma på Behrn Arena- mot Malmö FF. Jag vågar inte tala om vad jag har för känsla inför den matchen

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida