tisdag 13 maj 2008

Idrottslivet i Kumla 1945-1950 / del 3

Verner Hardmo, Kumla-Fransson och Malte Pihl i all ära men det var fotbollsspelarna som var de riktiga hjältarna. Inte bara Gunnar Sahlin utan en hel radda profiler. Gösta "Penseln" Larsson var en fenomenal målvakt som, trots ett mindre handicap, var landslagsmålvakten Torsten Lindbergs jämlike. I mina ögon. Olle Andersson och Sigge Norgren var ett backpar att lita på när motståndet var Hallsberg, Bredvalla eller Östansjö. Centerhalven Sune "Snusse" Pettersson var egentligen den största idolen, framförallt därför att han var så all round. Han var nämligen lika bra målvakt som stopper. Ytterhalven Rune Ek hade näsa för hur anfallarna Harry "Via-Harry" Andersson, Gunnar Sahlin och Rune "Buckla" Karlsson ville ha bollarna serverade. Yttrarna Bruno Karlsson och Gunnar Lindgren fullständigade bilden av ett lag som ständigt var favoriter att vinna Hallsbergs-Pokalen. Före Hallsberg, Östansjö och Laxå

Inte full lika duktiga som ovannämnda lirare var Ragnar "Grindtorparn" Karlsson och Erik Johansson.

Min farbror Rolf talade man om som en mycket duktig fotbollspelare, men jag kan inte erinra mig att jag sett honom spela. Han hade dessutom sina bästa fotbollsår i IFK Örebro. En annan närstående, bror Pelle, gick redan som junior över till Örebro SK. Pelle var för övrigt förste kumling att spela allsvensk fotboll. Han har fått efterföljare lång senare i Hans "Osten" Pettersson, Conny Tholsson och Mattias Jonsson.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida