fredag 9 maj 2008

Idrottslivet i Kumla 1945-1950

Det är lätt för en 10-11-åring att uppfatta fina idrottsliga prestationer av lokala idrottsmän som världshändelser även om de inte med en bokstav uppmärksammas i rikspressen. Den beskrivning av idrottslivet i Kumla under femårsperioden 1945-1950 jag ska försöka göra, speglar väl hur svårt det är att rätt värdera lokala prestationer. Exempelvis om ett världsrekord i gång av Verner Hardmo var en större prestation än när kanoncentern Gunnar Sahlin gjorde fem mål i en divisionfyramatch mot Bredvalla. Hardmos prestation inspirerade mig inte alls att pröva på gångsporten medan Sahlins kanoner mot Bredvalla genererade någa timmars skotträning på planen i Torp. "Tänk om jag skulle lära mig att skjuta lika hårt som Gunnar Sahlin"

Kumla var vid den här tiden en stormakt inom gångsport och motorsport. Förutom Verner Hardmo, som slog mängder av världsrekord, visade till exempel Anna-Greta Nyström och Åke Andersson hög svensk klass. I Sverige fanns bara en, han kallades Mix, som kunde göra kumlingarna äran stridig. Hardmo deltog i Olympiska Spelen i London 1948 men blev då diskad på grund av oren gång. Trots att Verner var en så stor stjärna var han ödmjukheten personifierad. Jag kommer ihåg honom som en servilt bockande och tackande affärsman i livsmedelsbranschen..

Jag fortsätter min berättelse om idrottslivet i Kumla 1945-1950, sett ur mitt perspektiv, i morgon .

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida