fredag 9 maj 2008

En av många incidenter vid Lekobusrondellen

Det var ett tag sedan jag rapporterade om det spännande livet vid Lekobusrondellen i korsningen Västhagagatan-Åbyvägen i Örebro. Under tiden har jag samlat på mig rapporter- muntliga och skriftliga- och själv varit åsyna vittne till mängder av incidenter, tveksamheter, irritationer och, märk väl, olyckor som förorsakat polisinsatser vid den mest fasta av alla provisoriska rondeller som vår stad förfogar över. Den senaste skriftliga rapporten jag fått lyder så här:

" Jag kom på Västhagagatan från Adolfsbergshållet och skulle till mitt arbete på Åbyvägen. När jag var inne i rondellen i det läge då jag vikit av mot Åbyvägen kom en bil på Västhagagatan från andra hållet - en bil som enligt alla konstens rondellregler skall lämna mig företräde tills jag fullgjort min rondellkörning och kommit in på Åbyvägen. En tvärbromning räddade en olycka som kunnat få otrevliga konsekvenser. Men det var jag som tvärbromsade och inte bilen som skulle lämna mig företräde. Men till denne medtrafikants heder måste jag säga att var ovanligt skicklig på att använda bilen signalsystem. En ilsknare bilsignal har jag sällan hört"

Det är uppenbart bara en tidsfråga när det kommer att hända en allvarlig olycka i Lekobusrondellen. Men den olyckan måste i vanlig ordning hända först, därefter kommer en bataljon vägbyggare från Gatukontoret, eller vem som är ansvarig instans, och slutför arbetet med detta skämt till rondell.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida