onsdag 25 juni 2008

Vad jag och Karlsson sa

Över 2700 åskådare kom till Behrn Arena för att se ÖSK spela träningsmatch i fotboll mot brasilienska Fluminenses ungdomslag. En fenomenalt bra publiksiffra sett mot det förväntade och verkliga underhållningsvärdet men en usel publiksiffra när 100-åriga ÖSK bjuder in till jubiléumsmatch. Kanske också usel med hänsyn till vad det kostat att ta hit de brasilianska juniorerna. Jag har ingen aning om storleken av de kostnaderna, men eftersom ÖSK-direktören Jan Karlsson kalkylerat med en tredubbelt högre publiksiffra, finns det anledning tro att jubileumsmatchen blev ett ekonomiskt fiasko. Vi kanske får en redovisning så småningom.

Redan när det i april stod klart att ÖSK valt Fluminense som motståndare i en jubileumsmatch förstod jag att Jan Karlsson inte besatt känslan för vad som går hem hos publiken. Den tiden är nämligen sedan ganska länge förbi då brasilianska lag ägde stor attraktionskraft och framförallt när arrangörer med gott samvete kunde garantera "sambafotboll". Så här skrev jag i min blog när Jan Karlsson presenterat motståndarlaget i jubileumsmatchen:

"Jag tror ÖSK-direktören Jan Karlsson gör sig skyldig till en svår felkalkyl när han tror att en vänskapsmatch mellan ÖSK och brasilianska Fluminense ska kunna bli en stor folkfest"

Fotbollspubliken i den allsvenska staden Sundsvall gick inte på reklamtricket "sambafotboll" utan kom till matchen mellan Giffarna och Fluminense i ungefär det antal som motsvarade det tänkta underhållningsvärdet, 150 betalande. Det spelade naturligtvis in att arrangörerna uppe i norr klart deklarerat att brasilianarna inte kom till Sverige med sitt representationslag utan med sitt ungdomslag. Representationlaget hade viktiga serie- och cupmatcher att avverka hemma i Brasilien. I Nerikes Allehanda och på ÖSKs hemsida förklarade Jan Karlsson att uppgiften att Fluminense kom till Sverige med sitt ungdomslag var falsk. En mix av A- och B-lagsspelare var det korrekta. Jag citerar vidare:

"I en intervju i dagens Nerikes Allehanda redovisar Jan Karlsson vilka storstjärnor som en gång i tiden spelat i Fluminense, men han namnger av speciella skäl inte en enda för svensk publik känd spelare i dagens lag. Det speciella skälet är att det inte finns någon sådan spelare i laget"

Ett märkligt sätt att marknadsföra matchen. Nu hade det ändå inte spelat någon roll om Ronaldinho eller Cafu ellen någon annan storfräsare spelat i dagens Fluminense, eftersom de ändå stannat hemma i Brasilien för serie- och cupspel. Mer citat:

"Dessutom, det borde Karlsson noterat, så spelar brasilianska lag inte längre gammal fin gladfotboll. I den brasilianska förstaligan är målsnåla matcher legio. Brasilienska lag är numera mycket försvarsinriktade, fjärran från den sorglöshet och artisteri som förr präglade både klubblag och landslag från Brasilien.........den tiden är forbi när arrangörer med gott samvete annonserade om sambafotboll"

Jag slår mig inte för bröstet för att det ungdomliga Fluminense-laget bekräftade riktigheten i mitt påstående. Det är en sanning som den initierade fotbollspubliken väl känner till.

En positiv sak till sist; ÖSK-tränaren Sixten Boström säger i en intervju att det var en bra träningsmatch för ÖSK. Jag förutsätter då att han menar "inför den allsvenska återstarten". Om segern i jubileumsmatchen har en positiv inverkan på självförtroendet för de svart-vita kan den ändå visa sig att matchen var värdefull. Trots allt.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida