tisdag 1 juli 2008

Inte längre bara lamm, damm och ramm

Lamm, damm och ramm är de enda svenska ord som stavas med två m i slutet. Ett sådant där viktigt kunnande för alla som är angelägna att stava rätt. Nu virrar Nerikes Allehanda till begreppen genom att presentera - i rubrikform- ett fjärde ord, nämligen STIMM. Vi kan ta del av det nya ordet på dagens sportsidor där det i braskande rubrik påstås att

KIF I MÅLSTIMM SKA SÄNKA NYKOMLINGEN.

Det skulle inte förvåna mig om det är artikelförfattaren Viktor Liljerås som är ansvarig också för rubriken. Man blir stumm av förvåning.

5 kommentarer:

Klockan 2 juli 2008 kl. 04:47 , Blogger Pierre sa...

Vad har du mot Viktor?

 
Klockan 2 juli 2008 kl. 12:05 , Blogger Bengt sa...

Jag har ingenting emot Viktor. Tvärtom är jag ganska tacksam att han finns. Han bjuder nämligen på så härliga "frislag" emellanåt. Som att Hanna Pettersson enligt Viktor fick en halvtimma på sig att presetera fast hon byttes in i den 72;a minuten. Det finns fler Viktor-exempel i den stilen.

 
Klockan 7 juli 2008 kl. 04:41 , Blogger Jocke sa...

Såg också det om KIF i tidningen. Klart att det är ett trist slavrvfel. Men frågan är om det inte säger mer om dig som långsint felsökande surgubbe än om honom som skribent.
Längre ned i texten står även ordagrannt: "När hon löpte in på konstgräset i 72:a minuten".
Med andra ord luras ingen, slarvfelet (en sån grej handlar ju inte om okunnighet, utan beror snarare på stress)reds ut efter bara några rader.
Men det missade tydligen Herr Thörner. Det viktigaste är att söka fel. Hela den här bloggen går ut på det. Men det är klart, vissa roas väl av det också.
Kör hårt! Såga på. Heja Bengt!

 
Klockan 10 juli 2008 kl. 00:19 , Blogger Bengt sa...

Jag kommer att lyda din uppmaning. "Köra hårt" och "såga på" är min stil. Speciellt kommer jag att hålla ett öga på Viktor och diarieföra hans faktafel. Det verkar kunna bli en omfattande databank så småningom

 
Klockan 12 november 2021 kl. 09:17 , Blogger Skrotnisse sa...

Hej. Jag heter Sebastian Tamm, frågor på det?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida