söndag 12 oktober 2008

Århundradets ÖSK-prestation

Jag har sedan min blogstart i september 2007 nedtecknat 25 "ÖSK-minnen" från mina år som aktiv, anställd och passiv supporter.

Det borde ha varit 26. Det blev jag påmind om då jag tog del av en föreläsning i ord och bild om klubbens etthundra verksamhetsår. Förutom alla faktauppgifter och härliga bilder hade föreläsningsteamet Eklund/Eriksson tagit på sig den omöjliga uppgiften att utse den enskilt mest skickliga och viruosa insatsen av en ÖSK-are under seklet. Särskilt omöjligt är det naturligtvis i en klubb där lagidrotten totalt dominerat. Föreläsarna påminde också svårighetsgraden och erkände att valet var svårt men intressant eftersom det krävde utvecklad minnesgodhet och ett stort minnesförråd.

Den prestation man valt utfördes av skridskovirtuosen Gösta "Stockis" Kihlgård i en allsvenska bandymatch mot Karlstad-Göta på Tingvalla 1955. I en på förhand mycket oviss match, när det gällde utgången, vann ÖSK med 6-1. Jag var själv närvarande vittne när "Stockis" utförde det solonummer som 53 år senare inofficiellt skulle koras till århundradets prestation av en ÖSK-are.

Utförandet kan beskrivas som en skridskodans på hög olympisk nivå
kombinerat med samtidig magisk klubbteknik och fullständig balans.

På ett liknande sätt beskrevs också den underbara, sekundkorta föreställningen i pressen. Att "Stockis" exekverade detta fulländade nummer i ett läge då matchen redan var avgjord förringar inte prestationen. Även om det finns många individuellt skickliga ÖSK-prestationer att välja bland ansluter jag mig till valet. Arnor Gudjohnsen, Arne Lundqvist, Rune Bruce, Rune Åhrling och Tomas Backus med flera må ursäkta, var och en i sin nuvarande hemvist.

På bandytåget hem från Karlstad var Gösta "Stockis" Kihlgårds sagolika prestation givetvis det stora samtalsämnet. Kul att det aktualiserats igen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida